بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

آیا بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد؟ مشکلات ادراری در بسیاری از مردان، ناشی از عوارض جانبی درمان آن ها است؛ این بدان علت است که درمان سرطان پروستات می تواند به عصب ها و عضلاتی که زمان ادرار کردن را کنترل می کنند آسیب برساند. اگر قصد شروع درمان سرطان پروستات خود را دارید، از پزشکتان در مورد عوارض جانبی احتمالی سوال کنید. هر روش درمانی می تواند مشکلات ادراری متفاوتی ایجاد کند. احتمال ابتلا به هر عارضه ی جانبی، به روش درمانی که انتخاب کرده اید و این که آیا قبل از شروع آن مشکل ادراری داشته اید یا خیر بستگی خواهد داشت.

در صورتی که به بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات دچار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا می تواند برای کمک به مدیریت مشکل شما، روش های درمانی و راه هایی برای تغییر در سبک زندگی توصیه کند. با توجه به نوع مشکلاتی که دارید، راه های مدیریت آن ها می تواند شامل تغییر در سبک زندگی، تمرینات عضلات کف لگن، روش آموزش مثانه، دارودرمانی یا جراحی باشد.

سیلدنافیل

مشکلات بعد از جراحی (پروستاتکتومی رادیکال)

جراحی می تواند باعث مشکلات ادراری، مانند موارد زیر شود:

نشت ادرار

این شایع ترین مشکل ادراری پس از جراحی است.  زمانی که بعد از عمل به هوش می آیید، یک لوله ی باریک به نام سوند در بدن خود خواهید داشت که وظیفه ی خارج کردن ادرار را دارد. این سوند معمولاً حدود هفت تا ده روز بعد از جراحی باید در بدن شما قرار داشته باشد. اکثر مردان اولین باری که سوند را برمی دارند، نمی توانند مثانه ی خود را به خوبی کنترل کنند؛ زیرا جراحی می تواند به عصب ها و عضلاتی که زمان ادرار کردن را کنترل می کنند (از جمله اسفنکتر ادراری و عضلات کف لگن)، آسیب برساند. بهبود یافتن این آسیب ها ممکن است مدتی طول بکشد.

ممکن است خود بیمارستان پد بی اختیاری جذب کننده به شما بدهد که در لباس زیرتان قرار دهید. با این حال، شما نیز هنگامی که برای برداشتن سوند خود مراجعه می کنید، تعدادی پد و شلوار اضافه همراه خود داشته باشید. پوشیدن لباس زیر مناسب و اندازه، می تواند به قرار گرفتن پدها در جای خود کمک کند. همچنین مردان اغلب شلوارهای گشاد و سبک را در این مواقع ترجیح می دهند. ممکن است هنگام ورزش، سرفه یا عطسه کردن چند قطره از ادرار شما نشت کند که به آن بی اختیاری استرسی می گویند. امکان دارد این مقدار نشت بیشتر هم باشد. همچنین بعضی از مردان هنگام نعوظ یا رابطه ی جنسی نشت ادرار دارند که ضرری ندارد زیرا ادرار معمولاً عاری از میکروب است، اما ممکن است باعث آزار شما یا شریک جنسی تان شود.

دشواری در دفع ادرار

ممکن است ادرار کردن بعد از جراحی برای بعضی از افراد دشوار باشد که به آن احتباس ادرار می گویند. این عارضه ناشی از زخم شدن است و می تواند باعث باریک شدن مجرای ادرار شود. احتباس ادرار پس از جراحی چندان شایع نیست.

مشکلات بعد از پرتو درمانی

هم پرتو درمانی خارجی (EBRT) و هم داخلی (براکی تراپی) می توانند باعث بروز مشکلات ادراری، مانند موارد زیر شوند:

• التهاب مثانه (سیستیت)
  • بیشتر شدن دفعات نیاز به ادرار کردن (تکرر ادرار)
  • احساس نیاز ناگهانی به دفع ادرار (فوریت ادراری) که گاهی اوقات ممکن است قبل از رسیدن به توالت چکه و نشت کند (بی اختیاری اضطراری).
  • ادرار کردن با دشواری (احتباس ادرار).

نشت کردن ادرار در مردان بعد از پرتو درمانی ممکن اما کمتر شایع است، اما در صورتی که قبلاً برای بزرگ شدن پروستات خود عملی به نام برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP) انجام داده باشند، احتمال بروز آن بیشتر می شود.

سیستیت پرتویی

پرتو درمانی می تواند بافت پوششی مثانه و مجرای ادراری را ملتهب کند که به آن سیستیت پرتویی می گویند. علائم آن عبارتند از:

• نیاز بیشتر به دفع ادرار، مخصوصاً در شب
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ادرار کردن با دشواری و سختی
  • وجود خون در ادرار.

علائم می تواند در عرض چند روز پس از اولین درمان شما شروع شود و معمولاً زمانی که درمان شما به پایان می رسد شروع به بهبود می کنند. اما برخی از مردان علائم را تا چندین ماه خواهند داشت و برخی دیگر تا ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان نهایی خود علائمی ندارند.

علائمی مانند خون در ادرار می تواند نگران کننده باشد اما در این مورد، یک نشانه ی کاملاً شایع از سیستیت پرتویی است. اگر علائم سیستیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک می تواند علت بروز علائم (از عوارض درمان یا عفونت) را بررسی کند.

مشکلات ادراری

مشکلات بعد از سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU)

اگر پیش از این، درمان های دیگری برای سرطان پروستات داشته اید؛ احتمال بروز مشکلات ادراری بعد از HIFU بیشتر خواهد بود. مشکلات ادراری احتمالی عبارتند از:

• عفونت ادراری

دشواری در دفع ادرار (احتباس ادرار)

HIFU معمولاً باعث می شود که پروستات به مدت یک یا دو هفته متورم شود بنابراین تا زمانی که ورم از بین برود، برای تخلیه ی ادرار از مثانه باید از سوند استفاده کنید. همچنین HIFU می تواند باعث تنگ شدن مجرای ادرار شده و خالی کردن مثانه را دشوار کند.

نشت کردن ادرار

HIFU می تواند باعث نشت ادرار برخی از مردان در هنگام سرفه، عطسه یا ورزش (بی اختیاری استرسی) شود. در صورتی که قبلاً پرتو درمانی انجام داده باشید، احتمال بروز این اتفاق بیشتر می شود اما راه هایی برای مدیریت آن نیز وجود دارد.

عفونت ادراری

بعضی از بیماران پس از HIFU دچار عفونت ادراری می شوند که برای رفع آن، یک دوره آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

مشکلات بعد از کرایوتراپی

اگر پیش از این، پرتو درمانی انجام داده باشید احتمال بروز مشکلات ادراری بعد از کرایوتراپی بیشتر خواهد بود. مشکلات ادراری احتمالی عبارتند از:

دشواری در دفع ادرار

کریوتراپی می تواند باعث بزرگ شدن پروستات شود و ادرار کردن را برای یک یا دو هفته دشوار نماید؛ به همین دلیل برای تخلیه ی ادرار از مثانه تا زمانی که ورم از بین برود، به یک سوند یا کاتتر نیاز خواهد بود. همچنین کریوتراپی ممکن است باعث باریک شدن مجرای ادرار یا باز شدن مثانه شود؛ در این صورت، ممکن است جریان ادرار شما ضعیف یا آهسته باشد یا اصلاً قادر به ادرار کردن نباشید و به این اتفاق احتباس ادراری می گویند.

نشت کردن ادرار

تعداد کمی از افرادی که کرایوتراپی انجام می دهند، ممکن است نشت ادرار را تجربه کنند. در صورتی که قبلاً پرتو درمانی انجام داده باشید، احتمال بروز این اتفاق بیشتر می شود.

چگونه می توانم به خودم کمک کنم؟

مشکلات ادراری می توانند بر عزت نفس، استقلال و زندگی کاری، اجتماعی و جنسی شما تأثیر بگذارند.

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ممکن است برای شما مفید باشد. موارد زیر، اقداماتی عملی هستند که می توانند کارها را آسان تر کنند:

• مایعات به مقدار زیاد بنوشید. سعی کنید روزانه حدود ۱.۵ تا ۲ لیتر (۳ تا ۴ پیمانه) مایعات مصرف نمایید. در صورتی که به نشت ادرار دچار هستید نگران نوشیدن مقدار زیاد مایعات نباشید، زیرا می تواند به جلوگیری از سوزش و عفونت مثانه کمک کند. همچنین اگر ادرار تیره ای دارید، نشان دهنده ی این است که به اندازه ی کافی مایعات مصرف نمی کنید.
  • مصرف نوشابه های گازدار، الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین (چای، قهوه و کولا) را کاهش دهید؛ زیرا می توانند مثانه را تحریک کنند.
  • تمرینات منظم عضلات کف لگن می تواند جهت تقویت عضله هایی که زمان ادرار کردن را کنترل می کنند و در صورت دچار شدن به نشت ادرار، به شما کمک کند.
  • سعی کنید وزن خود را در محدوده ی سالم نگه دارید. اضافه وزن می تواند به عضلات مثانه و کف لگن فشار وارد کند.
  • برای جلوگیری از یبوست (مشکل در تخلیه ی روده) غذاهای سرشار از فیبر بخورید و مایعات فراوان بنوشید، زیرا یبوست می تواند به عضلات کف لگن فشار وارد کند.
  • اگر سیگار می کشید سعی کنید آن را ترک کنید زیرا سیگار کشیدن می تواند باعث سرفه شود که به عضلات کف لگن فشار وارد می کند.
  • در صورتی که اکثر شب ها نیاز به استفاده از توالت دارید، یک چراغ را روشن بگذارید یا یک بطری کنارتان داشته باشید تا در صورت اضطرار در ادرار کردن، مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • از قبل برای بیرون رفتن خود برنامه ریزی کنید. برای مثال، قبل از ترک خانه محل سرویس های بهداشتی عمومی را شناسایی کنید.
  • یک کیف حاوی پد، لباس زیر و دستمال مرطوب اضافی همراه خود داشته باشید. همراه داشتن یک بطری هم ممکن است به شما کمک کند.