آیا سیلدنافیل برای درمان فشار خون ریوی مناسب است؟

فشار خون ریوی (PH) زمانی اتفاق می افتد که رگ های موجود در ریه، سفت و تنگ می شوند؛ در نتیجه، خون نمی تواند به راحتی از ریه عبور کند. گاهی اوقات پزشکان برای بیماران مبتلا به فشار خون ریوی، یک برند تجاری خاص سیلدنافیل به نام Revatio را تجویز می کنند. سیلدنافیل یک مهار کننده ی فسفودی استراز است؛ به بیانی ساده تر، سیلدنافیل فعالیت آنزیم فسفودی استراز در بدن را متوقف می کند. این آنزیم وظیفه ی تجزیه ی موادی به نام cAMP و cGMP در بدن را بر عهده دارد. بنابراین، زمانی که فعالیت این آنزیم متوقف می شود، سطح cAMP و cGMP در بدن افزایش می یابد. از تأثیرات افزایش سطح cAMP و cGMP می توان به کاهش سطح کلسیم، گشاد شدن عروق خونی و ریلکس شدن عضلات اشاره کرد.

سیلدنافیل با نام تجاری ویاگرا، بیشتر به عنوان دارویی برای درمان اختلال نعوظ (ED) شناخته می شود. اما بهتر است بدانید که سیلدنافیل با نام تجاری Revatio یک داروی مؤثر برای درمان فشار خون بالای ریوی است. در این مقاله ما در مورد سیلدنافیلی که برای فشار خون ریوی تجویز می شود توضیحاتی را ارائه می دهیم. همچنین، در ادامه ی متن به عوارض جانبی دارو، موارد احتیاط و اینکه چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید اشاره خواهیم کرد.

سیلدنافیل

همانطور که پیش از این گفتیم، فشار خون ریوی (PH) بیماری است که در آن فشار خون عروق خونی تغذیه کننده ریه، بیش از حد بالا می باشد. داروی سیلدنافیل برای فشار خون ریوی، سلول ‌های عضلانی دیواره ی‌ رگ‌ های خونی منتهی به ریه ‌های شما را شل کرده و اجازه می‌ دهد تا رگ ‌های خونی شما گشاد تر شوند. این امر موجب کاهش فشار در رگ‌ های خونی شده و جریان خون در رگ‌ های خونی، راحت‌ تر صورت می گیرد.

در یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۷ (چاپ شده در ژورنال معتبر BMC Pulmonary Medicine)، تأثیر سیلدنافیل روی بیماران مبتلا به فشار خون ریوی مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش، محققین به صورت تصادفی ۱۲۹ فرد مبتلا به فشار خون شریانی ریوی را در ۳ گروه مختلف قرار دادند. برای گروه اول ۱ میلی گرم، گروه دوم ۵ میلی گرم و گروه سوم ۲۰ میلی گرم سیلدنافیل تجویز شد. تمامی گروه ها باید ۳ بار در روز، دوز تجویزی را مصرف می کردند.

پس از گذشت ۱۲ هفته، محققین دریافتند که میانگین مسافتی که بیماران می توانستند در ۶ دقیقه طی کنند، در گروهی که ۲۰ میلی گرم سیلدنافیل مصرف می کردند، به طور قابل توجهی بالاتر از سایر گروه ها بود. در پایان دوره ی ۲۴ هفته ای آزمایش، افراد گروه سوم (۲۰ میلی گرمی) بیشترین افزایش مسافت را در ۶ دقیقه داشته اند. محققان به این نتیجه رسیدند که سیلدنافیل عملکرد ریه ها، توانایی قلبی عروقی و فعالیت فیزیکی بیماران مبتلا به فشار خون ریوی را بهبود می بخشد. همین امر می تواند کیفیت زندگی بیمار را تا حد زیادی بالا ببرد.

مقدار مصرف داروی سیلدنافیل برای فشار خون ریوی

دوز تجویزی معمول داروی سیلدنافیل برای بزرگسالان مبتلا به فشار خون ریوی (توصیه شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA)) مصرف ۱ قرص ۲۰ میلی گرمی سه بار در روز (هر ۸-۶ ساعت یکبار) است. بروشور داخل جعبه ی دارو را با دقت مطالعه کنید. در بروشور دارو این نکته ذکر شده است که بر اساس آزمایشات بالینی، دوزهای بالای ۲۰ میلی گرم تأثیرگذاری بیشتری ندارند. با این وجود، در برخی موارد پزشک ممکن است برای افرادی که پاسخدهی مناسبی به این دوز نداشته اند، دوز تجویزی را تا حداکثر ۸۰ میلی گرم-۳ بار در روز افزایش دهد.

بدیهی است که سلامت جسمانی و شدت فشار خون ریوی در افراد مختلف، متفاوت است. لذا نمی توان برای تمامی افراد نسخه ی یکسانی نوشت. سیلدنافیل باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شود. سازمان غذا و دارو مصرف سیلدنافیل را برای کودکان زیر ۱۸ سال توصیه نمی کند.

عوارض جانبی سیلدنافیل برای فشار خون ریوی

اغلب بیماران مبتلا به فشار خون ریوی که تحت درمان با سیلدنافیل قرار می گیرند، عوارض جانبی خاصی ندارند. با این حال، سیلدنافیل نیز مانند تمام داروها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی در بیمار شود. این عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • سوء هاضمه
  • اسهال
  • گر گرفتگی
  • خون دماغ (خونریزی بینی)
  • مشکلات خواب (سخت خوابیدن و سخت بیدار شدن)
  • بی حسی، سوزش یا گزگز در اندام ها
  • دردهای عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • حساسیت به نور

بسیاری از این عوارض جانبی بعد از مدتی خود به خود برطرف می شوند. اگر هر کدام از این عوارض شدید یا ادامه دار شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده ی عوارض جانبی زیر، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

خارش بیضه

هشدارها و موارد احتیاط در زمان مصرف داروی سیلدنافیل برای فشار خون ریوی

بیمارانی که برای درمان فشار خون ریوی از سیلدنافیل استفاده می کنند، باید اطلاعات کاملی در مورد تداخلات دارویی سیلدنافیل داشته باشند. همچنین، مصرف سیلدنافیل برای زنان باردار ممنوع می باشد.

تداخلات دارویی

برخی از غذاها، داروها و مکمل ها ممکن است باعث ایجاد تداخلات دارویی خطرناکی با سیلدنافیل شوند. به عنوان مثال، سیلدنافیل به هیچ وجه نباید به همراه نیترات ها مصرف شود. مصرف همزمان این دو دارو باعث افت شدید فشار خون و عوارض ناشی از آن (مثل غش، سرگیجه شدید و در برخی موارد حمله قلبی و سکته مغزی) می شود. همچنین در طول دوره ی مصرف سیلدنافیل، در مورد مصرف الکل و یا سایر داروهای فشار خون بهتر است محتاطانه عمل شود.

آنزیم کبدی CYP3A4 وظیفه ی تجزیه ی سیلدنافیل در بدن را بر عهده دارد. بنابراین، داروهایی که عملکرد این آنزیم را تحت تأثیر قرار می دهند نیز، باید بررسی شوند. اگر در مورد تداخلات دارویی سیلدنافیل مطمئن نیستید، بهتر است لیست کاملی از داروهایی که مصرف می کنید (شامل داروهای تجویزی، بدون نسخه، گیاهی و مکمل ها) را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

از داروهای دیگری که برای درمان فشار خون ریوی تجویز می شود، می توان به بوسنتان (تراکلیر) و ایپوپروستنول (فلولان) اشاره کرد. مصرف همزمان هر یک از این داروها با سیلدنافیل می تواند باعث کاهش سطح سیلدنافیل در خون فرد شود. از سوی دیگر، مصرف همزمان بتا بلاکر ها (داروهای دیگری که برای فشار خون تجویز می شوند) سطح سیلدنافیل خون را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است در مورد مصرف این داروها نیز با پزشک خود مشورت کنید. سیلدنافیل ممکن است با برخی از داروهای HIV تداخل داشته باشد. در مورد مصرف همزمان سیلدنافیل و داروهای HIV تنها پزشک شما می تواند نظر دهد.

بارداری

مصرف سیلدنافیل در دوران بارداری ممنوع است. اگر فردی که برای فشار خون ریوی خود تحت درمان با سیلدنافیل است باردار شود، باید فوراً با پزشک تماس بگیرد. مؤسسه ملی بهداشت و تعالی مراقبت بریتانیا (NICE) توصیه می کند که افرادی با فشار خون زیر ۹۰ میلی متر جیوه، از مصرف سیلدنافیل خودداری کنند.

NICE همچنین مصرف سیلدنافیل را برای افراد دچار کم حجمی خون (وضعیتی که حجم خون یا به طور دقیق ‌تر، حجم پلاسمای خون کاهش یافته باشد) یا POVD (انسداد عروقی که خون غنی از اکسیژن را به قلب می برد) منع کرده است.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

قبل از مصرف سیلدنافیل برای فشار خون ریوی بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک بر اساس سلامت فردی و شدت بیماری شما دوز مناسب را تجویز کرده و توصیه های لازم را به شما ارائه می دهد. پزشک همچنین شما را در جریان تداخلات دارویی خطرناک سیلدنافیل قرار خواهد داد. در برخی موارد ممکن است پزشک برای پیشگیری از تداخل تدارویی، مصرف گریپ فروت، آب گریپ فروت و مکمل گیاهی خار مریم را منع کند.

زمانی که شما مصرف سیلدنافیل را آغاز کردید، بهتر است در مورد هرگونه عوارض جانبی که با مصرف دارو تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند دوز مناسب را با در نظر گرفتن تمامی این موارد تجویز کند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم