بهترین دارو برای بزرگ شدن پروستات چیست؟

در سالهای نه چندان دور، مردانی که می خواستند از بیماری هیپرپلازی خوش خیم پروستات  (BPH) رهایی پیدا کنند، فقط یک راه پیش رو داشتند و آن هم جراحی بود. در سالهای اخیر، اوضاع تغییر کرده است. تولیدکنندگان دارو، داروهایی ساخته اند که برای درمان علائم، انتخاب های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند. در ادامه مطلب، بهترین دارو برای بزرگ شدن پروستات را معرفی خواهیم کرد.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (که احتمالاً آن را با نام پروستات بزرگ شده می شناسید)، می تواند موجب مشکلاتی از قبیل جریان ادرار ضعیف یا احساس ادرار در تمام طول روز شود. برخی از داروها، با شل کردن عضلات مثانه و پروستات، می توانند علائم را تسکین بخشند. برخی دیگر، رشد پروستات را متوقف می کنند و اندازه پروستات را کاهش می دهند. در حال حاضر، دارو رایج ترین راه برای درمان مشکل هیپرپلازی خوش خیم پروستات ضعیف تا متوسط است. محققان هنوز در حال تحقیق در مورد عوارض بلند مدت دارو و بهترین زمان مصرف برای اثربخشی بیشتر هستند. با پزشک خود در مورد پیدا کردن مناسبترین دارو برای شرایط شما صحبت کنید.

اورولوژی

مسدود کننده های آلفا

این دارو ها با شل کردن عضلات مثانه و پروستات، ادرار کردن را آسانتر می کنند. آنها اندازه پروستات را تغییر نمی دهند، اما به جریان ادرار، بیدار شدن در طول شب برای ادرار و دیگر علائم کمک می کنند. شما برای مشاهده نتایج نیاز نیست زیاد منتظر بمانید؛ آنها معمولاً تأثیر خود را فوراً نشان می دهند. اگر فشار خون بالا دارید و به هیپرپلازی خوش خیم پروستات مبتلا هستید، مسدود کننده های بتا انتخاب خوبی برای شما هستند، زیرا هر دو مشکل را با هم درمان می کنند. اگر قصد جراحی آب مروارید دارید، بهتر است از مصرف این دارو خودداری کنید. زیرا می تواند منجر به مشکلاتی در حین عمل شود.

عوارض جانبی

 از آنجا که مسدود کننده های آلفا، فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهند، می توانند شما را بسیار خسته کنند و همچنین موجب علائم دیگری مانند موارد زیر شوند:

  • سرگیجه
  • غش کردن
  • سردرد
  • احساس سبکی سر
  • فشار خون پایین

این داروها همچنین ممکن است منجر به انزال بازگشتی شوند. انزال بازگشتی به شرایطی گفته می شود که اسپرم به جای خارج شدن از آلت تناسلی، به مثانه بر می گردد. این شرایط هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند، اما به این معناست زمانی که دچار انزال می شوید، هیچ اسپرمی ندارید. مردانی که هنوز قصد بچه دار شدن دارند، باید این نکته را به خاطر داشته باشند.

پزشک ممکن است یکی از مسدود کننده های آلفای زیر را برای شما تجویز کند:

تجویز دارو توسط پزشک

مهارکننده های ردوکتاز ۵ آلفا

این داروها، مانع تولید یکی از هورمون هایی می شوند که پروستات شما را بزرگتر می کنند. آنها از رشد پروستات جلوگیری می کنند و در برخی موارد حتی باعث کوچکتر شدن آن می شوند. این کار می تواند جریان ادرار شما را بهبود بخشد و دیگر علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات را نیز تسکین دهد. به نظر می رسد که این داروها برای مردانی با پروستات های خیلی بزرگ، بیشترین اثربخشی را دارند.

این داروها، دو مزیت دیگر نیز دارند. آنها ممکن است:

  • احتمال اینکه هیپرپلازی، منجر به مشکلات دیگری مانند آسیب مثانه شود را کاهش می دهد.
  • احتمال نیاز به جراحی را کاهش می دهد.

برای مشاهده ی تأثیر کامل مهارکننده های ردوکتاز ۵ آلفا، ممکن است ۶ ماه طول بکشد و شما برای نتیجه گرفتن باید به مصرف آنها ادامه دهید.

عوارض جانبی

این دارو برای استفاده ی خانمها مناسب نیست. زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند، زیرا می تواند منجر به نقایص تولد، در نوزادان پسر شود.

عوارض جانبی دیگری که مردان ممکن است به هنگام مصرف این دارو تجربه کنند، شامل موارد زیر می شوند:

زمانی که بدن شما به مصرف این دارو عادت می کند، برخی از این عوارض جانبی ممکن است بهتر شوند. این داروها ممکن است آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را پایین بیاورند. این شرایط آسیبی به بدن وارد نمی کند، ولی بهتر است قبل از شروع مصرف آن ها، آزمایش  PSA انجام دهید. همچنین، در حال حاضر سازمان غذا و دارو، تولیدکنندگان را ملزم می کند که روی برچسب این داروها، هشداری را اضافه کنند که نشان می دهد داروهای مورد نظر، با افزایش احتمال سرطان پروستات درجه بالا یا تهاجمی رابطه دارند.

دو نوع مسدود کننده ردوکتاز ۵ آلفای اصلی وجود دارد:

  • فیناستراید (پروپشیا، پروسکار)
  • دوتاستراید (آوودارت)
خارش بیضه

مهارکننده های فسفودی استراز ۵

این داروها، مشابه با داروهایی هستند که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شوند و می توانند عضلات مثانه و پروستات را شل کنند، که به تسکین علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات کمک می کند. چند نوع مهارکننده ی فسفودی استراز ۵ وجود دارد، اما سازمان غذا و دارو فقط تادالافیل (سیالیس) را برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات تأیید کرده است. این داروها را نباید به اندازه سایر داروهای دیگر مصرف کرد.

عوارض جانبی

وقتی که سیالیس مصرف می کنید، ممکن است دچار علائم زیر شوید:

ترکیبی از داروها

اگر یک دارو، به تنهایی به تسکین علائم کمک نمی کند، پزشک ممکن است مصرف دو نوع دارو را پیشنهاد دهد. ترکیبات رایج شامل موارد زیر می شوند:

  • فینستراید و دوکسازوسین
  • دوتاستراید و تامسولوسین – این مورد به صورت تک کپسول جلین (Jalyn) در بازار وجود دارد.
  • مسدود کننده های آلفا و آنتی موسکارینی ها (داروهایی که برای درمان مثانه پرکار استفاده می شوند).

با اینکه این داروهای ترکیبی می توانند از یک تک دارو مفیدتر باشند، اما ممکن است منجر به عوارض جانبی بیشتری شوند، زیرا شما به جای یک دارو، دو دارو مصرف می کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    باسلام
    میخواستم بدونم برای محافظت از پروستات مصرف این نوع کپسولها موثر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده مردی ۵۱ ساله هستم که از دو سال نیم پیش با مشکل قطره قطره ای شدن ادرار و سوزش شدید مواجه شدم.پزشک ۴ دوره آنتی بیوتیک داد به همراه قرص پروترال۰.۴ و گفتند التهاب پروستات هستش .سونوگرافی بزرگی پروستات37سی سی را نشان داد و حجمی از ادرار باقی مانده در مثانه را نیز 190 سی سی نشان داد مدت ۳ ماه دارو مصرف کردم و حدود یکسال کمی بهتر شدن ۷ ماه پیش عود بیماری داشتم به طوریکه شدت درد و سوزش بیشتر شده بود و پزشک متخصص ۲ دوره آنتی بیوتیک تجویز کرد و قرص تامسورر۰.۴ و قرص گیاهی پروستاتان تجویز کرد .در حال حاضر دو هفته سوزش ندارم ولی ادرار باریکه و بعد از دو هفته به مدت یکهفته تا ۱۰ روز سوزش شدید به همراه قطره قطره ای شدن و تکرر ادرار دارم. psa در چند بار آزمایش زیر عدد یک بوده..بنظر شما مشکل بنده تنگی مجرا و یا خدای نکرده cancerنیست و چکار باید انجام بدم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر محمدباقر سه شنبه ۲۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی معاینات فرستادیم معاینات پدرم است 60سال عمر دارپاکستان انجام شده دکتور پاکستان گفتن دکتور سرطان شناس بیبنه
    آقای دوکتور میدانم سرطان است امکان درمان داره یا خیر
    Checklist
    Procedure: TURBT
    Specimen Size: 3.5x3.0x2.0cm
    Histologic Type: Urothelial Carcinoma
    Histologic Grade: High grade
    Tumor Configuration: Solid
    Microscopic Extent Of Tumor: Tumor is invading into lamina propria
    Lamina Propria invasion: Identified
    Adequacy of Determining Muscularis Propria Invasion: Detrusor muscle is not included in the biopsy
    Lymphovascular invasion: Not identified
    Associated epithelial lesion: Not identified
    Pathologic staging: pT1
    The report given above represents the consensus opinion of Dr. Zunaira Rathore and Dr. Aribah Atiq.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بهتره ب ث ژ درمانی بشه و مجدد سیستوسکوپی 

  • تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
    بنده از تنکابن مزاحم میشم
    پدرم دو سال پیش با تشخیص سرطان پروستات با متاستاز استخوان در بیمارستان لاله توسط دکتر حسینی عمل رادیکال انجام دادند و ده جلسه هم پرتو در مانی شدند و در مدت این دوسال آمپول زولادکس ۳.۶ را تزریق می‌کردند و تا ماه قبل PSA پدرم یک صدم بود . البته شش ماه قبل آیکن استخوانی انجام دادند که خوب بود و تومور سرطانی که در مهره های کمر ایشان بود دیده نشد.این ماه که آزمایش psaگرفتین مقدارش به سه صدم افزایش یافت با اینکه پدرم هنوز آمپول زولادکس را تزریق می‌کنند این مقدار افزایش خطرناک و نگران کننده است . آقای دکتر چه کار باید بکنیم. لطفاً راهنمایی کنید تا در شهرستان به علت عدم امکانات هر مشکلی که ایجاد می‌شود کل خانواده نگران میشویم. یک دنیا ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      یک صدم با سه صدم فرقی نداره تا زمانیکه PSA به بالای ۰/۲ نرسه مشکلی نیست 

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر داروهارومصرف کردم هیچ تاثیری نداشتن ممنون میشم راهنمایی کنید چون ب شدت رنج میبرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین و آزمایش ادرار و کشت ادرار

درحال دریافت اطلاعات