دکتر ولی پور
متخصص و فوق تخصص اورولوژی

تامسولوسین ، داروی معروف بزرگی پروستات

تامسولوسین برای درمان علائم پروستات بزرگ شده در مردان (هایپرپلازی خوش خیم پروستات) مورد استفاده قرار می گیرد.

تامسولوسین سایز پروستات را کوچك نمى كند، اما با شل کردن ماهیچه های پروستات و مثانه تاثیر می گذارد . این كار به از بین رفتن علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات كمك می كند ، مانند اشكال در شروع جریان ادرار، جریان ادرار ضعیف، و نیاز فورى و زیاد به ادرار (از جمله در نیمه شب)

عملکرد دارو

تامسولوسین متعلق به یک دسته دارویی به نام مهار كننده هاى آدرنرژیک آلفا مى باشد . یک دسته دارویی ،  یک گروه از داروهایی است که به یك شیوه ى مشابه کار می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند.

تامسولوسین باعث شل شدن عضلات مثانه و پروستات مى شود . این كار به بهبود جریان ادرار کمک می کند.

نحوه استفاده از تامسولوسین اچ سی ال

قبل از شروع مصرف این دارو برگه تریقه مصرف آن را مطالعه نمایید . اگر سوالی داشتید، از پزشك یا داروساز خود بپرسید.

این دارو به صورت خوراكى می باشد و مطابق دستور پزشك ، معمولا یک بار در روز، ۳۰ دقیقه پس از یك وعده غذایی مصرف مى شود. کل دارو را یكجا ببلعید. کپسول ها را خرد نکنید، نجوید و باز نکنید. دوز مصرفی براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است.

دارو

تامسولوسین ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون شود که می تواند منجر به سرگیجه یا غش كردن شود. این خطر در زمان شروع مصرف این دارو ، بالا بردن دوز توسط پزشك و شروع مجدد درمان پس از یك وقفه بیشتر است . در صورتى كه در این زمان هاضعف داشتید، از موقعیت هایی که ممکن است بازغش مردن به شما آسیب برسانند اجتناب کنید.

براى بهره ى بیشتر از این دارو ، آن را به طور مرتب استفاده کنید. برای کمک به یادآورى مصرف دارو ، هر روز در یك زمان مشخص آن را مصرف كنید .

اگر این دارو را چند روز مصرف نکرده اید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا نیاز است مجددا با دوز کمترى شروع به مصرف کنید.

ممکن است چهار هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابند. اگر وضعیت شما بهبود پیدا نكرد و یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

هشدارهای مهم

هشدار در مورد تعادل ایستادن :  تامسولوسین می تواند موجب سرگیجه شود و یا با بلند شدن پس از نشستن و یا دراز کشیدن، فشار خونتان را کاهش دهد. پس از مصرف دوز اولیه یا دوز افزایش یافته، از چگونگى تاثیر تامسولوسین بر شما قبل از انجام هرگونه فعالیتی اطمینان حاصل كنید .

هشدار در مورد پریاپیسم: به ندرت، تامسولوزین می تواند سبب پریاپیسم شود. این حالت یک نعوظ مداوم و دردناک است که به فعالیت جنسی مرتبط نیست. اگر پریاپیسم دارید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. اگر پریاپیسم درمان نشود، می تواند منجر به ناتوانی یا ضعف جنسی دائمی شود .

هشدار در مورد واکنش های پوستی : در حالت های نادر، این دارو می تواند باعث واکنش های شدید پوستی شود، از جمله یک وضعیت جدی به نام سندرم استیونز-جانسون. این واکنش های پوستی می توانند سبب زخم ، تورم صورت، تب و اشكال در تنفس شوند. در صورت ایجاد علائم واکنش پوستى شدید یا ناگهانی پس از مصرف این دارو، فورا به پزشک خود یا اورژانس مراجعه کنید .

هشدار در مورد سندروم عنبیه سست در حین جراحى : این سندرم به عنوان یک عارضه در حین جراحی آب مروارید یا گلوکوم ممكن است رخ دهد. اگرچه این عارضه نادر است، اما این سندرم در افرادی که تامسولوسین مصرف می کرده اند گزارش شده است. اگر نیاز به عمل جراحی آب مروارید یا گلوکوم دارید، حتما در مورد مصرف تامسولوسین با پزشک یا جراح خود صحبت كنید.

اسمگما

عوارض جانبی تامسولوسین

کپسول تامسولوسین خوراکی باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. عوارض جانبی شایع  ناشى از مصرف که تامسولوسین عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • سرفه
  • کاهش مایع منى
  • از دست دادن انرژی یا قدرت عضلانی
  • گلو درد یا اشكال در بلع
  • درد پشت یا قفسه سینه

اگر این عوارض جانبی خفیف باشند، ممکن است پس از چند روز یا چند هفته از بین بروند . اگر شدیدتر باشند و یا از بین نروند، بهتر است با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

اگر عوارض جانبی جدی داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر احساس مى كنید كه علائم شما تهدید کننده زندگی شما مى باشند به اورژانس مراجعه كنید .  عوارض جانبی جدی و علائم آن ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• انزال غیر طبیعی
  • پریاپیسم (نعوظ دردناک و طولانی مدت)
  • علائم مانند آنفولانزا
  • تاری دید
  • كاهش فشار خون هنگام تغییر موقعیت که موجب احساس ضعف و سرگیجه یا غش كردن می شود
  • واکنش های آلرژیک، با اشكال در تنفس، تب، تورم گلو و یا زبان، بثورات، خارش، و یا کهیر

هشدار در مورد تامسولوسین

این دارو با هشدارهای متعددی همراه است. تامسولوسین می تواند واکنش های شدید آلرژیک، مانند یک بیماری جدی به نام استیونز-جانسون را ایجاد کند. این واکنش ها می توانند علائمى را ایجاد كنند شامل:

• اشكال در تنفس
  • تورم گلو یا زبان
  • راش، خارش، کهیر

اگر واکنش آلرژیک را تجربه كردید، به پزشک خود یا اورژانس مراجعه كنید .

اگر نسبت به این دارو و یا سولفا واکنش آلرژیک را تجربه كرده اید ، هرگز این دارو را مجدد مصرف نکنید. مصرف مجدد آن مى تواند باعث مرگ شود .

سولفا یک عنصر در داروهای خاص است. اگر واکنش آلرژیک جدی یا تهدید کننده زندگی نسبت به سولفا را تجربه كرده اید ، این موضوع را با پزشك خود در میان بگذارید .

دکتر ولی پور، جراح و متخصص کلیه و اورولوژی

رزرو وقت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.