برای عدم نعوظ و اختلال آن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اختلال نعوظ (  ED) عارضه‌ای  است که موجب می ‌شود مرد مبتلا، توانایی دستیابی به نعوظ کامل آلت تناسلی، و یا حفظ آن را نداشته باشد. این عارضه در صورت درمان نشدن، ممکن است برقرار کردن رابطه جنسی را امکان ناپذیر سازد. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود ۴۰ درصد از مردان در سن ۴۰ سالگی، و ۷۰ درصد از مردان در سن ۷۰ سالگی، درجاتی از ناتوانی در برقرار کردن یا حفظ نعوظ را تجربه می کنند. اختلال نعوظ در هر سنی قابل درمان است. برای دریافت کمک پزشکی در این زمینه، باید به دکتر اورولوژی مراجعه کرد. اورولوژیست ها پزشکانی هستند که در اختلالات دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی مردان تخصص دارند و می توانند اختلال نعوظ را درمان کنند.

اختلال نعوظ چگونه اتفاق می افتد؟

هنگامی که خون، دو حفره آلت تناسلی دارای بافت اسفنجی (معروف به اجسام غاری corpora cavernosa) را پر می کند، نعوظ رخ می دهد. در اثر این پدیده، آلت تناسلی دقیقاً مانند یک بادکنک که با آب پر می شود، منبسط و سفت می گردد. این فرآیند توسط سیگنال های عصبی مغز و ناحیه تناسلی اتفاق می افتد. هر عاملی که  این سیگنال ها را مختل نماید، یا جریان خون به آلت تناسلی را محدود کند، می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

اختلال نعوظ چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلال نعوظ به کمک سابقه جنسی، معاینه فیزیکی و آزمایش خون تشخیص داده می ‌شود؛ به وسیله این آزمایشات، وجود بیماری‌ های زمینه ‌ای نیز همانند دیابت و سطح پایین تستوسترون در خون (که بر اختلال نعوظ تأثیر می گذارند)، مشخص می گردند.

تشخیص اختلال نعوظ

تشخیص اختلال نعوظ: معاینه فیزیکی

برای تشخیص اختلال نعوظ، پزشک سوالاتی در مورد علائم و سوابق پزشکی مراجع می پرسد و یک معاینه فیزیکی کامل برای تشخیص گردش خون ضعیف یا مشکلات عصبی انجام می دهد. در این معاینه هدف پزشک، تشخیص ناهنجاری ‌های ناحیه تناسلی است، که امکان دارد منجر به ایجاد مشکل در نعوظ شوند.

تشخیص اختلال نعوظ: آزمایشات آزمایشگاهی

بسیاری از آزمایشات آزمایشگاهی، می توانند در تشخیص مشکلات جنسی مردان، کمک کننده باشند. به وسیله اندازه گیری سطح تستوسترون، می توان وجود اختلال در تعادل هورمونی را تشخیص داد، که اغلب با کاهش میل جنسی مرتبط است. آزمایشات ذیل نیز، در تشخیص دلایل پزشکی زمینه ای اختلال نعوظ، مفید می باشند:

  • شمارش سلول های خونی
  • سطح کلسترول
  • سطح قند خون
  • تست های عملکرد کبد
  • آزمایشات خونی

         ◦ تستوسترون

         ◦ کلسترول

         ◦ قند خون

         ◦ هورمون های تیروئید

  • تست های دیگر

         ◦ سونوگرافی (داپلر آلت تناسلی) برای بررسی جریان خون

         ◦ تزریق یک محرک عروقی برای ایجاد نعوظ در آلت تناسلی

         ◦ تورم شبانه آلت تناسلی (NPT): آزمایشی که در آن، به منظور تشخیص نعوظ شبانه در هنگام خواب، مقدار نعوظ آلت تناسلی را بررسی می کنند.

         ◦ آزمایش ادرار

آزمایش ادرار

اختلال نعوظ چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان اختلال نعوظ، افزایش توانایی مرد برای ایجاد و حفظ نعوظ، به منظور برقراری رابطه جنسی می باشد. اگر اختلال نعوظ در اثر یک بیماری زمینه ای بوجود آمده است، درمان این عارضه عموماً موجب رفع اختلال نعوظ می گردد. اگر اختلال نعوظ، ناشی از محدود شدن جریان خون به آلت تناسلی، به دلایلی مانند سیگار کشیدن، چاقی یا فشار خون بالا باشد، ممکن است تغییراتی در سبک زندگی فرد به رفع عارضه وی کمک کند؛ از جمله:

چه داروهایی ممکن است برای درمان اختلال نعوظ مورد استفاده قرار گیرند؟

  • مهارکننده های فسفودی استراز-۵ (PDE 5):

         ◦ سیلدنافیل (ویاگرا)

         ◦ تادالافیل (سیالیس)

         ◦ واردنافیل (لویترا)

         ◦ آوانافیل (Stendra)

  • درمان جایگزینی تستوسترون:

         ◦ در مواقعی که بیضه ها، به اندازه کافی هورمون تستوسترون تولید نمی کنند، از این درمان استفاده می شود.

         ◦ این درمان در بهبود عملکرد جنسی مردانی که سطح مناسبی از تستوسترون در خون خود دارند، مؤثر نمی باشد.

         ◦ ممکن است به تنهایی یا همراه با مهارکننده های PDE 5 استفاده شود.

وجود زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان به چه معناست؟

چه مواردی به درمان اختلال نعوظ ناشی از افسردگی یا اضطراب، کمک می کنند؟

  • روان درمانی
  • مشاوره با یک درمانگر جنسی (sex therapist) برای مردانی که دچار اضطراب عملکرد می شوند
  • مصرف دارو های ضد افسردگی و یا ضد اضطراب

روش های مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آیا اختلال نعوظ به معنای ضعیف بودن میل جنسی است؟

اختلال نعوظ به طور خاص به مشکلات دستیابی یا حفظ نعوظ اشاره دارد. سایر اختلالات عملکرد جنسی در مردان، شامل کاهش میل جنسی و اختلالات انزالی می باشد. اغلب مردان مبتلا به اختلالات نعوظ، از مشکلات میل جنسی رنج نمی برند، اما بدن آنها درهنگام برقراری رابطه جنسی، توانایی ایجاد نعوظ را ندارد. این عارضه معمولاً ناشی از یک مشکل فیزیکی می باشد.

آیا تستوسترون پایین (T پایین) می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

در حالی که کمبود تستوسترون، تنها دلیل اختلال نعوظ نیست، محققان بر این باورند که این دو به هم مرتبط هستند. زیرا به نظر می رسدکه هر دو عارضه، به طور همزمان با بالا رفتن سن مردان به وجود می آیند . با این حال، برخی از مردان با سطح پایین‌تری از تستوسترون به نعوظ کامل دست پیدا می کنند.

آیا از طریق خود ارضایی هم می توان به بیماری های مقاربتی (STI) مبتلا شد؟

چه بیماری هایی می توانند منجر به اختلال نعوظ شوند؟

ارتباط بین بیماری مزمن زمینه ای و اختلال نعوظ در دیابت، بسیار چشمگیر است. تقریبا نیمی از مردان مبتلا به دیابت اختلال نعوظ را تجربه می کنند. با این وجود، کنترل خوب قند خون می تواند، تأثیر دیابت بر این عارضه را به حداقل برساند. علاوه بر دیابت، این چهار بیماری نیز، ممکن است به دلیل تداخل در جریان خون یا سیگنال های عصبی، منجر به اختلال نعوظ شوند:

  • بیماری قلب و عروقی
  • آترواسکلروز (سخت شدن دیواره شریان ها)
  • بیماری کلیوی
  • ام اس (Multiple Sclerosis)

آیا جراحی می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

درمان های جراحی یا پرتو درمانی برای سرطان پروستات، سرطان مثانه یا بزرگ شدن پروستات ( BPH)، گاهی اوقات می تواند به اعصاب و رگ های خونی نزدیک به آلت تناسلی آسیب برساند. در برخی از موارد، این آسیب عصبی دائمی است و بیمار برای دستیابی به نعوظ، مستلزم درمان می باشد. در موارد دیگر، جراحی ممکن است باعث اختلال نعوظ موقت شود، که پس از ۶ تا ۱۸ ماه خود به خود بهبود می یابد.

چه دارو هایی باعث اختلال نعوظ می شوند؟

بسیاری از دارو ها، همانند دارو های فشار خون، دارو های ضد افسردگی و آرام بخش، می توانند باعث بروز اختلال نعوظ، یا موجب تشدید این عارضه بشوند. در صورتی که فکر می کنید دارو های مصرفی، بر توانایی برقراری یا حفظ نعوظ آلت جنسی شما تأثیر گذاشته اند، حتماً با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

چه ارتباطی بین فیزیولوژی و اختلال نعوظ وجود دارد؟

معمولاً در مردان، به ویژه مردان مسن، علت اصلی عارضه اختلال نعوظ، یک بیماری زمینه ای یا مشکل فیزیولوژیک می باشد. با این حال، بر طبق مطالعات انجام شده، در ۱۰ تا ۲۰ درصد از مردان مبتلا به اختلال نعوظ، عوامل روانی نیز ممکن است بر بروز یا تشدید این عارضه، تأثیر بگذارند. بر طبق گفته متخصصان امکان دارد استرس، افسردگی، ضعف عزت نفس و اضطراب عملکرد، توانایی ایجاد و یا حفظ نعوظ را مختل کنند. همچنین در مردانی که اختلال عملکرد جنسی آن ‌ها ناشی از عوامل فیزیولوژیک است، اختلالات روانی ذکر شده، می‌توانند باعث تشدید مشکل فرد در برقراری و حفظ نعوظ آلت تناسلی شوند.

آیا اختلال نعوظ نشانه بیماری قلبی است؟

تحقیقات نشان داده است که اختلال نعوظ، می تواند یک هشدار مهم، برای پیش بینی حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی باشد. همه مردان مبتلا به اختلال نعوظ، باید برای بررسی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارزیابی شوند. این امر بدین معنا نیست، که همه مردان مبتلا به اختلال نعوظ به بیماری‌ های قبلی عروقی مبتلا خواهند شد، یا همه مردان دارای بیماری قلبی عروقی از اختلال نعوظ رنج می برند، اما بهتر است افراد از ارتباط بین این دو عارضه آگاه باشند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جابر چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من اوایل فروردین ماه بود عکسی براتون ارسال کردم که متاسفانه هنوز جوابی نگرفتم- کد رهگیری رو هم فراموش کردم.
    توی عکسی که براتون ارسال کردم چندتا جوش سر سفید بودش که برای اطمینان بیشتر به متخصص پوست مراجعه کردم- یکی از متخصصین که کارش هم درست بود زائده ها رو دیدن و گفتن چیز خاصی نیست حتی ممکن بیشتر هم بشه ولی واگیردار نیست برای شریک جنسی
    وقتی دیدم بیشتر شد بازم طاقت نیاوردم و پیش دو تا پزشک متخصص پوست دیگه هم رفتم- هر دو پزشکان گفتن مولوسکوم و نیاز به فریز داره- موندم چکار کنم-
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر Mr چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    میبخشید آقای دکتر
    پرسش رو نوشتم کد رهگیری رو برنداشتم.
    برای کد رهگیری اینبار بارگزاری میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر فریبرز یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام دکتر؛ روی التم دقیقا وسطش حدود یکماه هست که زائده سفت و زیرپوستی مشاهده میکنم که قبلا همچین‌چیزی نبود و فقط قسمتی گوشت اضافه به خاطر ختنه بوده که چیزخاصی نبوده . طبق عکس که ارسال کردم… جدیدا زیر اون زائده چیز سیاه رنگی شبیه به خال که درحال رشد هست میبینم که داره از قسمت بازِ اون گوشت اضافه به سمت بیرون رشد میکنه… امو هنوز قسمت زیادیش زیر اون پوست هست .ممنون میشم طبق ۴تا عکس ارسالیم راهنمایی بفرمایید این چی هست! ۲۱سالمه و رابطه هم نداشتم… :(((
    1. تصویر کاربر فریبرز یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      این عکس ها ادامه هست...
    2. تصویر کاربر فریبرز سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      دکتر پیشاپیش متشکرم ازتون اما چرا جواب نمیدید...
      عکسا هم واضح هست :(
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      عکسی به دستم نرسیده 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.پیرو سوال قبل اقای دکتر این ها زگیل تناسلی
    هست یا زگیل معمولی؟چون زیر بغل و کشاله ران هم زده (عکس اول مربوط به زیر بغل)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      باید از نزدیم ببینم ضایعات رو 

  • تصویر کاربر پرستو سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخواستم بدونم در این آزمایش من مبتلا به hpv هستم یا خیر؟اگر هستم از نوع پر خطر یا کم خطر؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      مبتلا نیستی 

درحال دریافت اطلاعات