سرطان پروستات

سرطان پروستات (آدنوکارسینوما) رایج ترین نوع سرطان های غیر پوستی در مردان می باشد. تقریباً ۱۱% مردان در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شوند. همچنین، ۵/۲% مردان جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند. غده پروستات تقریباً به اندازه ی یک گردو بوده و در پایین مثانه، مقابل مقعد قرار دارد. وظیفه ی اصلی این غده تولید ماده ی پروستات (به منظور سالم نگه داشتن اسپرم) می باشد. در سرطان پروستات، سلول های خوش خیم غیرعادی، به آرامی در اطراف غده پروستات (در قسمتی که رو به پشت و کنار غده قرار دارد) رشد می کنند. در صورت عدم تشخیص، احتمال رشد سرطان و پخش شدن آن در نواحی فراتر از محدوده ی غده ی پروستات وجود دارد. این تکثیر از ۳ مسیر احتمالی زیر صورت می گیرد:

پروستات

در صورتی که از نظر پزشک مشکوک به سرطان پروستات باشید، باید یک بیوپسی (نمونه برداری) پروستات انجام دهید. طی این عمل، یک نمونه ی کوچک از سلول های تومور پروستات برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی می شود. این آزمایش در کنار سایر تست هایی مثل عکس برداری CT اسکن، MRI، اولتراسوند و … با تعیین درجه و مرحله ی سرطان، به انتخاب بهترین مسیر درمان کمک می کند.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان های تشخیص داده شده در میان مردان استرالیایی می باشد. در استرالیا، میزان مرگ و میر مردان بر اثر سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر زنان بر اثر سرطان سینه می باشد، بنابراین مردان باید با ماهیت این بیماری، علائم آن و آزمایش های موجود برای ارزیابی سلامت پروستات خود آشنا باشند. احتمال ابتلا به سرطان پروستات با بالارفتن سن افزایش پیدا می کند. زمانی که شما زیر ۷۵ سال سن دارید، احتمال ابتلا ۱ از ۷ می باشد. با سن ۸۵ سالگی، این احتمال ۱ از ۵ می شود. انجمن سرطان پروستات استرالیا توصیه می کند که تمام مردان بالای ۵۰ سال، باید درمورد آزمایشات لازم برای تشخیص سرطان پروستات با پزشک عمومی خود صحبت کنند. عوامل دیگری که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند، عبارتند از:

• سابقه ی خانوادگی: اگر پدر یا برادر شما قبلاً سرطان پروستات داشته است.
  • جهش های ژنتیکی وراثتی در ژن های BRCA1 یا BRCA 2.
  • داشتن شرایط ژنتیکی سندرم لینچ

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات، در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد. مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنند:

• نیاز به ادرار مکرر یا ناگهانی
  • مشکل در ادرارکردن از جمله مشکل در شروع یا حفظ یک جریان ادرار قوی یا مداوم
  • بعد از رفتن به دستشویی، احساس می کنند به طور کامل تخلیه نشده اند.
  • درد، سوزش یا ناراحتی به هنگام ادرار کردن
  • خون در ادرار یا منی
  • درد در پایین کمر، بالای ران ها، باسن یا قفسه سینه
  • احساس ضعف یا بی حسی در پاها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • احساس خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه
  • یک ضربان قلب سریع
  • رنگ پریدگی پوست

شما ممکن است متوجه شوید که بسیاری از این علائم شبیه به علائم بیماری های دیگر مانند مشکل پروستات بزرگ شده یا پروستاتیت هستند، به همین دلیل اگر متوجه این علائم یا تغییرات شدید، مراجعه به پزشک اهمیت بسیار زیادی دارد.

درمان های علل درد بیضه

مراحل (استیج ها) سرطان پروستات

تمام سرطان ها، پیچیدگی خاص خود را دارند، اما آزمایش و درمان سرطان پروستات به طور ویژه ای پیچیده است. در برخی از مردان مبتلا به سرطان پروستات، سرطان بسیار آهسته رشد می کند و تأثیر چندانی در زندگی آنها ندارد. اما سرطان پروستات مردان دیگر می تواند بسیار سریع رشد کند و در بدن پخش شود. در حال حاضر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند نوع سرطان پروستات را تشخیص دهد. از آنجا که تمام درمان های سرطان پروستات، عوارضی دارند که ممکن است کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند، مردان باید با پزشک خود در مورد تمام روش های آزمایشی و درمانی صحبت کنند و این موارد را با همسر و خانواده خود در میان بگذارند. این درمان ها ممکن است شامل انتظار هوشیارانه، پرتودرمانی، جراحی یا مصرف دارو باشند.

مراحل سرطان پروستات به اندازه ی تومور و اینکه آیا سرطان پخش شده است یا خیر اشاره دارد. این کار به درمان و همچنین، تسلط بیشتر پزشک به احتمال و نرخ زنده ماندن بیمار کمک می کند. رایج ترین روش مرحله بندی سرطان پروستات، روش اتحادیه مشترک سرطان آمریکا (AJCC) می باشد که با نام سیستم TNM شناخته می شود. در این مرحله بندی، از ۵ داده استفاده می شود:

• اندازه ی غده (داده T، T به معنای تومور)
  • اینکه آیا سرطان به گره های لنفاوی سرایت کرده است یا خیر (داده N، N به معنای گره)
  • اینکه آیا سرطان به سایر قسمت های بدن سرایت یا متاستاز کرده است یا خیر (داده M، M به معنای متاستاز)
  • سطح PSA در زمان تشخیص
  • نمره گلیسون یا گروه درجه

سطح PSA

معاینات سرطان پروستات معمولاً شامل یک آزمایش خون، برای اندازه گیری سطوح آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) می شود. PSA یک پروتئین ساخته شده در غده پروستات است. مشکل در پروستات می تواند منجر به ترشح PSA اضافی به خون شود. همچنین، با افزایش سن بدن شما به طور طبیعی PSA بیشتری آزاد می کند. به همین دلیل، بازه ی سطح نرمال PSA با توجه به سن فرد متغیر است؛ این میزان در افراد زیر ۴۰ سال، کمتر بوده و در حدود ۷۰ سالگی به اوج خود خواهد رسید. سطح بالای PSA به خودی خود به معنی وجود سرطان نیست؛ اما برای مرحله بندی سرطان پروستات این داده باید در نظر گرفته شود.

در صورتی که سطح PSA شما بیشتر از ۴/۰ ng/mL باشد، پزشک به منظور پیدا کردن سرطان پروستات احتمالی، آزمایشات بیشتری مثل آزمایش دیجیتال رکتال (DRE) و آزمایشات عکس برداری (MRI، اولتراسوند و …) را تجویز می کند. باید بدانید که با وجود بالا بودن سطح PSA می توانید مبتلا به سرطان پروستات نباشید و همچنین ممکن است با وجود اینکه سطح PSA شما کمتر از ۴/۰ ng/mL باشد، سرطان پروستات داشته باشید. به همین دلیل، بررسی سطح PSA به تنهایی برای تشخیص یا مرحله بندی سرطان پروستات کافی نیست.

معاینات سرطان پروستات

سرطان پروستات مرحله ۱

مرحله ی ۱ (استیج ۱)، مرحله ی ابتدایی سرطان پروستات بوده و به معنای کوچک بودن توده ی سرطان، پخش آن (تنها) در پروستات و درجه (گرید) پایین سلول های سرطانی می باشد. این مرحله همچنین با نام سرطان پروستات منطقه ای (موضعی) شناخته می شود. غالباً سطح PSA در این مرحله کمتر از ۱۰ ng/mL است. طبق انجمن سرطان آمریکا، نرخ امید به زندگی در موارد سرطان پروستات موضعی بسیار خوب است. یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد افرادی که بیماری آنها در این مرحله شناسایی و درمان می‌ شود، بعد از پنج سال به‌ عنوان افراد بدون بیماری شناخته می‌ شوند.

درمان

درمان های سرطان پروستات با یک سری عوارض جانبی همراه است. برای تصمیم گیری و انتخاب بهترین روش درمانی، باید ابتدا با پزشک خود در رابطه با خطرها و مزایای هر روش صحبت کنید. برای انتخاب روش درمان، موارد متعددی مثل سن، سلامت، مرحله ی سرطان پروستات و خطرهای درمان دخیل می باشد. گزینه های درمانی سرطان پروستات مرحله یک عبارتند از:

• نظارت فعال: پزشک به طور مستمر با معاینات جسمی، آزمایش PSA، MRI و/یا تکرار نمونه برداری پروستات شرایط شما را تحت نظر دارد. تنها در صورت مشاهده ی نشانه های پیشرفت سرطان، مراحل درمان آغاز می شود.
  • انتظار تحت نظارت: در صورتی که سن بیمار بالا بوده و علائمی وجود نداشته باشد، آنگاه سرطان پروستات مرحله ۱ احتمالاً مشکلی ایجاد نمی کند. هدف انتظار تحت نظارت، تشخیص علائم نگران کننده و رفع آنها می باشد.
  • جراحی: در طی جراحی (پروستاتکتومی رادیکال)، جراح شما کل غده ی پروستات و بافت اطراف آن را خارج می کند.
  • اشعه درمانی: امواج خارجی و براکی تراپی (اشعه درمانی داخلی) دو نوع مختلف اشعه درمانی است که برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود.
  • درمان متمرکز: این گزینه های درمان بدون تأثیرگذاری روی بافت های اطراف، خود تومور را به طور مستقیم هدف قرار می دهند. درمان متمرکز شامل کرایوتراپی (انجماد سرطان)، لیزر درمانی و اولتراسوند متمرکز شدت بالا (HIFU)، می شود.

سرطان پروستات مرحله ۲

سرطان پروستات مرحله ۲ زمانی است که سرطان در حال رشد، تنها در پروستات می باشد؛ با وجود اینکه سلول های سرطانی در این مرحله در درجه بالاتری نسبت به موارد مرحله ۱ هستند، اما این مرحله همچنان سرطان پروستات منطقه ای محسوب می شود. مرحله ی ۲ در ادامه با توجه به شاخصه های سلول های سرطانی یافته شده در بایوپسی (سیستم درجه بندی گلیسون) و سطوح PSA، به ۳ زیرگروه تقسیم می شود:

سلول های سرطانی

درمان

از آنجایی که سرطان پروستات مرحله ۲ یک سرطان پروستات منطقه ای محسوب می شود، گزینه های درمان مشابه مرحله ۱ می باشد:

• نظارت فعال
  • انتظار تحت نظارت
  • جراحی
  • اشعه درمانی (پرتو درمانی)
  • درمان متمرکز

سرطان پروستات مرحله ۳

سرطان پروستات مرحله ۳ یک مرحله ی پیشرفته ی سرطان می باشد که همچنان منطقه ای و مختص ناحیه پروستات است. این مرحله شامل گره های لنفاوی نشده، و به مناطق دور متاستاز نشده است. سرطان پروستات مرحله ۳ با توجه به پخش و درجه سرطان به چند زیرگروه تقسیم می شود:

درمان

گزینه های درمان برای سرطان پروستات مرحله ۳، با موارد ذکر شده برای مراحل پایین تر همپوشانی دارد. به یاد داشته باشید که حتماً باید مزایا و معایب روش های درمانی را با پزشک خود مرور کنید. گزینه های درمان ممکن است با هم ترکیب شوند:

• نظارت فعال
  • انتظار تحت نظارت
  • هورمون درمانی: در این درمان، پزشک سطح هورمون های مردانه (آندروژن) که به رشد سرطان پروستات کمک می کنند را کاهش می دهد. نام دیگر این روش درمانی «درمان محرومیت از آندوژن» (ADT) است. هورمون تراپی معمولاً همراه با اشعه درمانی به کار گرفته می شود.
  • اشعه درمانی

سرطان پروستات مرحله ۴

سرطان پروستات مرحله ۴ پیشرفته ترین مرحله بوده و به معنای پخش شدن سرطان از پروستات به گره های لنفاوی و/یا مناطق دور دست مثل استخوان، ریه، کبد یا مغز است. سرطان پروستات همراه با متاستاز دور دست، به طور کلی دارای نرخ امید به زندگی تنها ۳۰% می باشند.

درمان

درمان این مرحله با توجه مواردی مثل سن، سلامت و عوارض جانبی داروها انتخاب می شود. برای افرادی که نمی خواهند تحت درمان فعال قرار بگیرند، تنها گزینه ی نظارت فعال و انتظار تحت نظارت وجود دارد. سایر درمان ها عبارتند از:

• هورمون درمانی
  • شیمی درمانی: یک روش درمانی سرطان پروستات است که با استفاده از داروهای ضد سرطانی، برای توقف رشد سلول های سرطانی انجام می شود. پزشک شما می تواند شیمی درمانی را به تنهایی یا در کنار درمان های دیگر تجویز کند.
  • اشعه درمانی