وجود زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان به چه معناست؟

 زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان ممکن است باعث نگرانی شود. ایجاد این زخم ها می تواند علت های گوناگونی داشته باشد که هر کدام از این علت ها در ظاهر تفاوت های بسیار کوچکی دارند، اما پیشگیری و درمان آنها کاملاً متفاوت است. ما در این مقاله به علل احتمالی ایجاد زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان می پردازیم.

علت ایجاد زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان

برخی از مشکلات و بیماری ها می توانند منجر به ایجاد زخم آلات تناسلی مردان یا ناحیه ی اطراف آن شوند. ما در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد. اما باید بدانید که تنها راه برای اطمینان از علت زخم های قرمز روی آلت تناسلی، انجام آزمایش STD می باشد.

هرپس

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد که می تواند زخم هایی در آلت تناسلی شما ایجاد کند: هرپس سیمپلکس نوع ۱ و هرپس سیمپلکس نوع ۲. ویروس هرپس معمولاً با تاول یا زخم های قرمز رنگ روی آلت تناسلی خود را نشان می دهد. این بیماری می تواند به شدت دردناک بوده و در عرض ۳ هفته گسترش پیدا کند.

هرپس تناسلی

هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV1)

این نوع از ویروس هرپس معمولاً ناحیه ی دهان را تحت تأثیر قرار داده و اغلب به عنوان «تبخال دهانی» شناخته می شود. HSV1 به شکل تبخال ظاهر می شود و می تواند از طریق بوسیدن یا استفاده از لیوان مشترک منتقل شود. همچنین، اگر فردی که دارای تبخال دهانی فعال است، با شریک جنسی خود سکس دهانی داشته باشد، هرپس به ناحیه تناسلی فرد مقابل سرایت می کند.

هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV2)

این سویه از ویروس هرپس سیمپلکس عامل ایجاد هرپس تناسلی می باشد. HSV2 که معمولاً با نام «تبخال تناسلی» شناخته می شود، باعث بروز زخم های قرمزی مثل تبخال دهانی روی آلت تناسلی خواهد شد. این زخم ها معمولاً کوچک تر از تبخال دهانی بوده و ناحیه ی بزرگتری را درگیر می کنند. از دیگر تفاوت این نوع هرپس با تبخال دهانی این است که هرپس تناسلی معمولاً به صورت زخم های متعدد ظاهر می شوند، در حالی که تبخال دهانی معمولاً باعث ایجاد یک زخم می شود. تبخال تناسلی می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد و تا زمانی که زخم ها به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، قابلیت سرایت دارند.

سفلیس

یکی دیگر از عفونت های مقاربتی که می تواند منجر به ایجاد زخم تناسلی شود، سفلیس می باشد. از اولین نشانه های این بیماری می توان به زخم های قرمز بدون درد -که «شانکر» نامیده می شوند- اشاره کرد. سفلیس می تواند در هر ناحیه ای که در زمان رابطه ی جنسی، با فرد آلوده تماس پیدا کرده است ایجاد شود. زخم های سفلیس اغلب به صورت زخم های باز هستند، اما چون درد ندارند ممکن است به آن توجه نشود. سفلیس اولیه شامل زخم های قرمز کوچک و علائم خفیف دیگر می شود. رفته رفته شدت علائم بیشتر شده و ممکن است تورم غدد لنفاوی –به خصوص در ناحیه کشاله ران- را تجربه کنید.

پس از بهبود کامل زخم ها، علائم این بیماری به طور کامل از بین می رود. در صورت عدم استفاده از روش های درمانی برای بیماری سفلیس، شما ممکن است به سفلیس ثانویه مبتلا شوید. علائم سفلیس ثانویه بثورات پوستی شدید و علائمی مثل آنفولانزا می باشد. سفلیس ثانویه معمولاً ۴ تا ۱۰ هفته پس از بهبود سفلیس اولیه اتفاق می افتد.

سفلیس

زگیل تناسلی

یکی دیگر از علل احتمالی زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان، زگیل تناسلی است. عامل اصلی ایجاد زگیل تناسلی (و زگیل معمولی) ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. زگیل تناسلی شبیه زگیل های معمولی است، با این تفاوت که در ناحیه تناسلی شما رخ می دهد. این زگیل ها کاملاً بدون درد هستند، اما ممکن است در اثر تماس سایر نواحی بدن با زخم باز زگیل، در آن نواحی بدن نیز پخش شوند. متأسفانه زگیل تناسلی مسری است و از طریق رابطه ی جنسی (در صورت ترکیدن زگیل ها) می تواند به شریک جنسی شما منتقل شود. پیشگیری از سرایت زگیل تناسلی دشوار است.

مخصوصاً اگر کاندوم ناحیه ی زگیل دار را نپوشاند. سویه های زیادی از HPV وجود دارند که همین امر، آزمایش تشخیص زگیل تناسلی را دشوار کرده است. بنابراین، برای تشخیص معمولاً به معاینه ی فیزیکی هم نیاز است.  همانطور که گفته شد، HPV دارای سویه های زیادی است. برخی از سویه های این ویروس با ایجاد جهش سلولی در دهانه ی رحم با گذشت زمان منجر به سرطان دهانه ی رحم می شوند. خوشبختانه، سویه هایی از HPV که زگیل تناسلی را به وجود می آورند، با سرطان دهانه رحم ارتباطی ندارند.

درمان زخم قرمز رنگ روی آلت تناسلی مردان

روش های درمانی که برای درمان زخم الت تناسلی به کار می روند، به علت ایجاد این زخم ها بستگی دارد. در اکثر مواقع شما باید آزمایشاتی برای تشخیص سفلیس و تبخال انجام دهید تا داروی متناسب ( مانند تجویز پماد زخم دستگاه تناسلی مردان)  با بیماری شما تجویز شود. زمانی که علت تشخیص داده شد، درمان های زیر پیشنهاد می شود:

سفلیس

سفلیس با آنتی بیوتیک های ساده درمان می شود. این دارو ها معمولاً به صورت داروهای تزریقی عضلانی (در باسن) در دسترس می باشند. معمولاً با به کار گیری این روش، سفلیس به طور کامل بهبود می یابد. با این وجود، توصیه می شود که آزمایشاتی برای تأیید بهبودی کامل بیماری انجام دهید. همچنین، ممکن است شما به مراجعه به یک متخصص نیاز داشته باشید.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود. اما بهبود خود به خودی این زگیل ها معمولاً ماه ها یا سال ها طول می کشد. اغلب افراد به علت ماهیت و ظاهر این زگیل ها به دنبال درمان آن هستند. گزینه های درمانی زگیل تناسلی عبارتند از:

  • کرم ها یا محلول هایی که روی ناحیه آسیب دیده استعمال می شود. از این روش معمولاً به مدت چند هفته و چند بار در هر هفته استفاده می شود. استعمال این دارو ها ممکن است باعث درد و سوزش شوند.
  • جراحی. در این روش پزشک زگیل ها را تراشیده یا توسط لیزر می سوزاند. این روش ممکن است منجر به ایجاد زخم در ناحیه ی تحت درمان شود. همچنین، احتمال عود مجدد زگیل ها وجود دارد.
  • انجماد. در این روش پزشک توسط نیتروژن مایع زگیل ها را منجمد می کند. از عوارض جانبی این روش می توان به ایجاد زخم اشاره کرد. شما ممکن است برای درمان کامل زگیل تناسلی با روش انجماد به چند جلسه نیاز داشته باشید.

چگونه از زخم های آلت تناسلی پیشگیری کنیم؟

رابطه ی جنسی محافظت شده داشته باشید. استفاده از کاندوم می تواند از سرایت بیماری سفلیس جلوگیری کند. با این وجود، استفاده از کاندوم به طور قطعی نمی تواند از شما در برابر ویروس هرپس و HPV محافظت کند؛ زیرا قابلیت پوشش تمامی نواحی آلوده به این ویروس ها توسط کاندوم وجود ندارد. به عبارت دیگر، شما می توانید از نواحی اطراف آلت تناسلی نیز آلوده شوید. از رابطه ی جنسی با فردی که دارای زخم های قرمز روی آلت تناسلی است، خودداری کنید. این موارد تنها راه های مؤثر پیشگیری از هرپس و زگیل تناسلی هستند.


دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام ، من حدود دو هفته است که موقع ادارار و رابطه جنسی احساس درد خیلی کم و سوزش دارم ، همزمان دور آلت تناسلی و لب هام جوش های سفید ریز مثل آکنه داره میزنه میخواستم بپرسم بهم مرتبط هستند یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر Mr چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من ۲۸ سال سن دارم.
    بنده حدود یک ماه و نیم هست که در قسمت ختنه گاه چند دونه زائده گوشتی مشاهده کردم. به دکتر پوست مراجعه کردم نتونستن تشخيص صد در صدی بدن و به اصرار خودم آزمایش hpv رفتم و منتظر جواب آزمایش هستم.
    ۴ تا دونه هست روی ختنه گاه، یکیش رو به بالا، یکیش رو به پایین، یکش نزدیک کلاهک (که بیشتر شبیه جوش هست) و یکیش هم از کودکی در قسمت رو به پایین که بنظر میرسه اصطکاک زیادی داشته.
    این سه تای بعدی اخیراً دراومدن.
    رابطه جنسی سطحی با کاندوم داشتم پارسال. اخیراً از دستگاه وکیوم آقایان استفاده کردم (اصطکاک و فشار زیادی داره) و روغن خراطین هم میزدم. اندازه اون ها یک میلی متر هست و برنگ پوست بعضا خیلی کم سرخ میشن.
    تعدادشون ۴ تا هست تصاویر رو از زوایای مختلف گرفتم. این سوال رو چندبار ثبت کردم نشد لطفاً همینجا پاسخ بدید ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۷ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وادب
    اینجانب ۴۳ساله متاهل سرآلت بعدازنزدیکی قرمز میشد که ازپماد آریا بتامتازون ویاهیدروکواستفاده وخوب میشد دوهفته است خوب نشده حس میکنم یه ترک کوچک وجوداردلطفاراهنمایی نماید سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۷ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      به متخصص پوست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام من ی چن وقتیه ک زیره ختنه گاه التم ی زخم قرمز رنگه خولستم ببینم درمانش چیع ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      متخصص پوست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام من روی آلت تناسبیم قرمزشده زخم شده قبلش که اینجوری بشه اول خارش داشتم بدتبدیل شدبه قرمزشدنوزخم شدن ممنون میشم اگه راهنماییم کنی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به متخصص پوست مراجعه کن 

درحال دریافت اطلاعات