مولوسکوم کونتاژیوزوم

در این مقاله بیماری مولوسکوم را برای شما توضیح خواهیم داد.

مولوسکوم چیست؟

مولوسکوم عفونتی است که باعث ایجاد برجستگی های کوچک، روی پوست شما می شود. یک متخصص با تجربه می تواند با مشاهده ی برجستگی هایی که روی پوست شما ایجاد شده است، مولوسکوم کانتوژیوزوم را تشخیص دهد. در صورت وجود هر گونه تردید، پزشک تکه ای از پوست ناحیه ی آسیب دیده را برداشته و زیر میکروسکوب بررسی می کند. ممکن است پزشک تشخیص دهد که این عارضه ی پوستی با گذشت زمان خود به خود رفع می شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن شما سالم است، بدن می تواند خود را از شر این ویروس خلاص کند! اما این پروسه می تواند زمانبر باشد. برای بسیاری از کودکان، مولوسکوم کانتوژیوزوم پس از ۶ تا ۹ ماه از بین می رود. در برخی موارد، بیماران مدت زمان بیشتری (۳ تا ۴ سال) را گزارش داده اند.

متخصص ممکن است در موارد زیر، روش های درمانی مولوسکوم کانتوژیوزوم را توصیه کند:

تاثیر مولوسکوم کانتوژیوزوم

روش های درمانی آنتی رترو ویروسی می تواند به از بین بردن مولوسکوم کانتوژیوزوم در بیماران مبتلا به HIV کمک کند. اگر فردی مبتلا به HIV باشد، برآمدگی های مولوسکوم کانتوژیوزوم ممکن است رشد کرده و روی مناطق وسیعی از پوست تأثیر بگذارند. با آغاز روش درمانی آنتی رترو ویروسی (ART)، مولوسکوم کانتوژیوزوم کم کم از بین می رود. بنابراین، این روش درمانی می تواند برای افراد HIV  مثبتی که دارای زگیل های آبکی هستند، گزینه ی مناسبی باشد.

درمان مولوسکوم کانتوژیوزوم توسط متخصص

برای درمان مولوسکوم کانتوژیوزوم چندین گزینه وجود دارد، اما باید بدانید که هیچگاه نمی توان فهمید که بهترین گزینه ی درمانی برای مولوسکوم کانتوژیوزوم چیست! متخصص با در نظر گرفتن فاکتورهای مهمی مثل سلامت بیمار، تعداد زگیل های آبکی و ناحیه ی وجود زگیل ها، مناسب ترین درمان را برای بیمار انتخاب می کند. برای کودکان، فاکتور سن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

متخصص پوست ممکن است روش های درمانی زیر را به شما پیشنهاد دهد:

درمان هایی که در مطب انجام می شود

هدف از این درمان، از بین بردن بی خطر زائده های پوستی می باشد. برای انجام این کار، متخصص شما ممکن است از موارد زیر استفاده کند:

کانتاریدین:

متخصصین از دهه ی ۱۹۵۰ میلادی، از کانتاریدین برای درمان زگیل ها و تاول ها استفاده می کنند. پزشک، کانتاریدین را دقیقاً روی زگیل ها می زند. استعمال این دارو، به منظور ایجاد تاول های آبکی صورت می گیرد. علائم خوب شدن مولوسکوم چیست؟ ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از استعمال کانتاریدین، شما باید تاول های آبکی را مشاهده کنید. رفته رفته (معمولاً در عرض ۲ هفته) این تاول ها از بین می روند و پوست شما روند بهبودی را طی می کند. برای تأثیر بیشتر این روش، معمولاً بیماران به ۲ جلسه درمان در مطب نیاز دارند.

پس از مصرف کانتاریدین آن را بشویید: بعد از استعمال کانتاریدین توسط متخصص پوست در مطب، شما باید زمانی که به خانه رسیدید آن را با آب و صابون بشویید، تا از تحریک شدید پوست جلوگیری شود. این روش درمانی که توسط متخصص انجام می شود، کاملاً مؤثر، بی خطر و بدون درد بوده و برای کودکان خردسال نیز استفاده می شود.

هشدار: مصرف کانتاریدین فقط باید در مطب و توسط پزشک صورت گیرد. در صورت مصرف خودسرانه و شخصی در خانه، شما ممکن است با عوارض شدیدی مثل سوختگی های شیمیایی عمیق، درد شدید و زخم مواجه شوید.

کرایوتراپی:

کرایوتراپی یا سرما درمانی به این صورت است که پزشک یک ماده ی بسیار سرد را روی زائده های پوستی شما قرار می داده و این سرمای شدید، باعث از بین رفتن زگیل های آبکی می شود. از آنجایی که ممکن است با گذشت زمان مولوسکوم کانتوژیوزوم های جدید ایجاد شوند، باید کرایوتراپی طی چند جلسه با فاصله زمانی ۲ تا ۳ هفته صورت گیرد. کرایوتراپی می تواند دردناک باشد. بنابراین این روش برای کودکان و خردسالان توصیه نمی شود. سرما درمانی می تواند گزینه ی مناسبی برای کشتی گیران نوجوان یا بزرگسال باشد.

کرایوتراپی

کورتاژ:

در این روش درمانی، متخصص از دستگاهی به نام کورت، برای از بین بردن مولوسکوم کانتوژیوزوم استفاده می کند. در صورتی که کورتاژ توسط یک پزشک ماهر انجام شود، یک درمان مؤثر و بدون خونریزی یا دارای خونریزی بسیار کم می باشد. از آنجایی که در کورتاژ، پزشک پوست شما را می تراشد، لذا این روش درمانی معمولاً برای کودکان با سن بیشتر، نوجوانان و جوانان تجویز می شود.

 لیزر PDL (Pulsed dye laser):

این گزینه ی درمانی معمولاً برای افرادی که دارای تعداد زیاد مولوسکوم کانتوژیوزوم هستند و افراد مبتلا به HIV تجویز می شود. براساس مطالعات، PDL می تواند ده ها زائده را در کمتر از ۲ دقیقه به طور مؤثر از بین ببرد. در یک مطالعه، ۴۴ بیماری که تعداد زیادی زگیل آبکی داشتند، تحت درمان با روش PDL قرار گرفتند، که در ۴۲ مورد این بیماران، ضایعات پوستی طی یک ماه پس از استفاده از PDL رفع شد. معمولاً پوست شما پس از ۱ تا ۲ هفته روند بهبودی را طی می کند. البته، در برخی از نواحی بدن ممکن است بهبودی کامل بین ۲ تا ۴ هفته طول بکشد. اگر برای درمان مولوسکوم کانتوژیوزوم، گزینه ی لیزر PDL را در نظر دارید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

استفاده از فورسپس یا اسکالپل:

در این روش، متخصص تاول های مولوسکوم کانتوژیوزوم را فشار داده تا ماده ی پنیری داخل آن –که حاوی ویروس است- خارج شود. به علت دردناک بودن این روش، از بی حسی موضعی استفاده می شود. شما نباید این کار را در خانه امتحان کنید. انجام این روش بدون داشتن تکنیک و تخصص، می تواند منجر به عفونت های جدی و پخش شدن ویروس به سایر نواحی بدن شود.

روش های درمانی دیگری که ممکن است توسط متخصص شما انجام شود عبارتند از:

  • بی کلرو استیک اسید
  • اسید گلایکولیک
  • اسید لاکتیک
  • لایه برداری با تری کلرو استیک اسید

ممکن است برای تأثیر بیشتر، به چند جلسه درمان نیاز داشته باشید. از عوارض جانبی این روش های درمانی می توان به سوختگی، قرمزی، درد یا تورم و زخم خفیف اشاره کرد.

درمان خانگی:

در برخی موارد، مولوسکوم کانتوژیوزوم می تواند با مصرف دارو در خانه درمان شود. این درمان باید حتماً توسط پزشک تجویز شود.

درمان در خانه

هشدار: طبق دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، برخی از درمان های خانگی و بدون نسخه به هیچ وجه مؤثر نبوده و می توانند خطرناک باشند.

کرم ایمیکوئیمود:

این دارو با تحریک سیستم ایمنی بدن به درمان زگیل ها کمک می کند. معمولاً ۲ یا ۳ بار در هفته، طبق تجویز پزشک این کرم را روی زگیل ها استعمال کرده و پس از جذب کامل، آن را بشویید. تا زمانی که زگیل ها به طور کامل بهبود پیدا نکرده اند (معمولاً ۱۶ هفته) مصرف این کرم را قطع نکنید. عوارض جانبی این دارو شامل تورم و تحریک پوست می باشد. برای کودکان خردسال توصیه نمی شود.

مولوسکوم تناسلی

مولوسکوم تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم (Molluscum contagiosum) ایجاد می شود. این بیماری نوعی عفونت پوستی خوش خیم است که تشخیص آن با توجه به علائم بالینی انجام می شود. این بیماری در افراد سالم معمولا بعد از ۶ تا ۱۲ ماه خود به خود برطرف می شود.

نتیجه گیری

در بیشتر افراد، مولوسکوم کانتوژیوزوم پس از ۱۸ ماه یا بیشتر، خود به خود از بین می رود. درمان مولوسکوم کانتوژیوزوم به بهبود سریع پوست کمک می کند. البته، مولوسکوم کانتوژیوزوم ممکن است دوباره عود کند یا شما مجدداً به ویروس آلوده شوید. برای درمان مولوسکوم کانتوژیوزوم حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من ۴ ماهه درگیر ویروس مولوسکوم شدم
    اول روی ناحیه بیکینی بود الان روی رون و سینه هام و باسنم خم درمیاد ۳ بار فریز کردم ولی بازم جاهای جدید درمیاد
    من هم ترسیدم هم نگرانم نمیدونم چجوری باید مراقبت کنم بیشتر نشه و جاهای دیگه درنیاد روشون چسب زخم میزنم به حاهای ویگم منتقل نشه نمی‌دونم کار درستیه یا نه
    می‌خوام کامل از شرشون خلاص بشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      متخصص پوست مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    تالللللللللدد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      متخصص پوست مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    چندین ماه قبل بنده به مولوسکوم مبتلا شدم که یه دونه تو بازو و یه دونه کمر و چند عدد در قسمت تناسلی داشتم که با کرایو تراپی کوچیک شدن و کم کم از بین میرن. سوالم این بود که بعضی سایت ها نوشتن مولوسکوم از علائم HIV هست این صحت داره؟ و کسی که HIV گرفته چه علائمی داره مولوسکوم در بدنش؟. اغلب فروشندگان پکیج HIV هستن این سایتا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بعیده 

  • تصویر کاربر هومن شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام و درود.ایا این گوشت اضافیه یا زگیل تناسلی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان از ضایعه انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به اینجانب در کلینیک دیابت تابان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدت 10 ساله متوجه زگیل تناسلیم شدم. میگن بعد دو سال 90 درصد خوب میشن کامل. ایا اگر بعد دو سال خوب نشن دیگه امکان خوب شدن خود به خود وجود نداره؟احتمالش کمتر میشه یا بیشتر؟ من سی سالمه. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      باید از نزدیم ببینم ضایعات رو 

    2. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      شما جزو اون ۱۰ درصدی که خودبخود خوب نمیشن و باید کاری انجام بشه مراجعه حضوری داشته باشین 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات