از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده

گاهی اوقات سوال پرسیده می شود که علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه چیست و یا اینکه از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده؟ باید گفت که درد ناشی از سنگ کلیه، دردی باور نکردنی و غیر قابل پیش بینی است. بنابراین، قبل از اینکه این درد ها شروع شوند، بهتر است حواستان به علائم هشدار دهنده باشد. سنگ کلیه می تواند به اندازه ی یک دانه شن باشد، اما همچنان تأثیر خود را روی شما می گذارد. در یک لحظه شما کاملاً خوب هستید، دو دقیقه بعد ناگهان شما با درد بسیار شدیدی تلاش می کنید تا فقط خود را به اورژانس برسانید! برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر راجب دفع سنگ کلیه با ما همراه باشید.

طبق نظر متخصص اورولوژی، معمولاً علائم شما زمانی شروع می شود که سنگ، یک انسداد ایجاد کرده باشد. قسمت قیف مانند کلیه که ادرار از آن خارج می شود «محل اتصال حالب به لگنچه» نام دارد. انسداد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که سنگی که از کلیه خارج شده است، در این قیف یا در حالب (لوله ای که بین کلیه و مثانه قرار دارد) گیر کند. ایشان همچنین اضافه می کند: شما می توانید ۲۰ سال سنگ کلیه داشته باشید و اصلاً متوجه آن نشوید! اما ناگهان بدون هیچ دلیلی این سنگ تصمیم می گیرد که از کلیه شما خارج شود. در آن لحظه درد شدیدی در انتظار شماست!

دفع سنگ کلیه

درد سنگ کلیه

کلیه ها در ناحیه ای از بدن به نام پهلو ها قرار دارند. آنها دقیقاً، زیر بند زیرین پشت هستند. با وجود اینکه سنگ کلیه می تواند درد شدیدی را در دو طرف پهلو ها و پشت ایجاد کند (با توجه به اینکه سنگ در کدام کلیه قرار دارد)، اما همیشه هم این طور نیست. سنگ کلیه معمولاً در یک کلیه ایجاد می شود. بنابراین شما یا در سمت چپ یا در سمت راست بدن خود درد دارید. معمولاً این درد در ناحیه ی پشت احساس می شود. این متخصص همچنین بیان می کند: بدن انسان بسیار عجیب و غیر قابل پیش بینی است و همیشه مثل چیزی که در کتاب ها نوشته است رفتار نمی کند!

شما ممکن است شکم درد یا درد کشاله ی ران داشته باشید. این درد می تواند از بالای کلیه ها شروع شده و به سمت کشاله ی ران حرکت کند. می تواند شدید و کوتاه باشد، یا می تواند به صورت دردی مبهم و همیشگی (مثل یک معده درد) ظاهر شود که هیچوقت از بین نمی رود. هر کسی درد متفاوتی را تجربه می کند و آستانه ی درد افراد، متفاوت است. بنابراین تشخیص بیماری فقط از روی میزان درد کار دشواری است. وقتی درد شما کاهش پیدا می کند، ممکن است فکر کنید دیگر خوب شده اید! اما ناگهان به صورت غیر منتظره ای درد شما برمی گردد. تا زمانی که سنگ کلیه را نبینید، به طور کامل دفع سنگ کلیه اتفاق نیفتاده است.

سایر علائم هشدار دهنده ی سنگ کلیه

همه ی موارد سنگ کلیه باعث درد نمی شوند. برخی موارد سنگ کلیه هیچ علائمی ندارند. اما اگر نشانه ها ظاهر شوند، شما می توانید به وضوح آنها را تشخیص دهید. در زمان بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

حالت تهوع و استفراغ

برخی موارد سنگ کلیه می تواند با معده درد اشتباه گرفته شود. اما این درد شبیه به درد آنفولانزای معده یا مسمومیت غذایی نیست. این درد می تواند آنقدر طاقت فرسا باشد که دیگر نتوانید آن را تحمل کنید. شدت این درد آنقدر زیاد است که اگر در سمت راست بدن شما اتفاق بیفتد، احتمالاً فکر می کنید آپاندیس شما ترکیده است! پس بهانه ای برای مراجعه به پزشک دارید!

وجود خون در ادرار

دیدن رنگدانه های صورتی و قرمز در ادرار می تواند یک نشانه ی هشدار دهنده باشد. وجود خون در ادرار -حتی به میزان خیلی کم- باعث تغییر رنگ ادرار می شود. البه، برخی از داروها و غذاهای قرمز رنگ مثل لبو و ریواس هم می توانند ادرار شما را به رنگ صورتی درآورند، اما شما باید شرایط را به خوبی بررسی کنید. خون در ادرار می تواند به علت سنگ کلیه یا مشکلات جدی مثل سرطان کلیه، مثانه یا پروستات باشد.

ادرار کدر و بدبو

هر گونه تغییر در ادرار می تواند به شما هشدار دهد. سنگ های کلیه به علت متبلور شدن غلظت بالای مواد معدنی در بدنتان، به وجود می آیند. بنابراین، اگه شما سنگ کلیه داشته باشید، ادرارتان غلیظ تر، تیره تر، کدر و بدبو خواهد شد. این حالت مثل وقتی است که بدن دچار کم آبی می شود. به احتمال زیاد، بوی بد ادرار به علت عفونت مجاری ادرار ناشی از سنگ کلیه می باشد.

مشکل در ادرار کردن

با گیر کردن سنگ کلیه در مجاری ادرار، نه تنها شما درد را تجربه می کنید، بلکه به مشکلات مختلف ادراری نیز دچار می شوید. حرکت سنگ کلیه به سمت مجاری ادراری نزدیک مثانه، می تواند منجر به تکرر ادرار (احساس نیاز فوری به ادرار) و درد یا سوزش ادرار شود. در برخی موارد نادر، سنگ کلیه حتی می تواند به طور همزمان در دو طرف باشد و جریان ادرار را به طور کامل ببندد. بنابراین شما نیاز فوری به اورژانس دارید!

تب و لرز

برخی از افراد مبتلا به سنگ کلیه، علائمی مانند آنفولانزا دارند. این مشکل کمی فراتر از سنگ کلیه است. تب و لرز می تواند به علت عفونت مجاری ادراری باشد. بنابراین بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت خطر سنگ کلیه در زنان و مردان

مردان، دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. البته، در سال های اخیر این عدد به میزان کمی کاهش یافته است. اما به طور کلی علت سنگ کلیه مشخص نیست! ژنتیک در هر دو جنسیت نقش مهمی دارد. مردانی که سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. سایر عواملی که به تشکیل سنگ کلیه کمک می کنند عبارتند از:

  • رژیم غذایی
  • کم آبی بدن
  • هوای گرم (که منجر به کم آبی بدن می شود)
  • عوارض جانبی داروها

پزشک متخصص بیان می کند: بزرگ ترین عامل خطر ساز برای ابتلا به بیماری سنگ کلیه، خطر کم آبی بدن است. تحقیقات نشان داده افرادی که در محیط بیرون (رو باز) کار می کنند، بیشتر مبتلا به سنگ کلیه می شوند. زیرا بدن آنها دچار کم آبی مزمن می شود. این افراد باید به میزان زیادی آب بنوشند، چون بدن آنها از راه های مختلف آب از دست می دهد.

خطرات کم آبی بدن

تفاوت آناتومی زن و مرد باعث می شود که علائم متفاوتی را تجربه کنند. دفع سنگ کلیه برای مردان مانند زایمان است! به علت وجود حالب باریکتر در مردان، درد دفع سنگ کلیه در مردان، بیشتر در ناحیه شکم، کمر یا کشاله ی ران احساس می شود. همچنین، ممکن است دچار ناراحتی معده و درد در ناحیه ی بالای شکم شده که می تواند طاقت فرسا و زجرآور باشد. از طرف دیگر، درد سنگ کلیه در زنان ممکن است با گرفتگی های دوران پریودی اشتباه گرفته شود، که می تواند دردی کلافه کننده بوده و رفته رفته افزایش یابد. زنان و مردن یک وجه اشتراک در سنگ کلیه دارند: سنگ کلیه واقعاً درد دارد. همچنین ایشان بیان می کنند: مادرانی که سنگ کلیه را تجربه کرده اند می گویند که درد سنگ کلیه از درد زایمان هم بدتر است!

علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

زمان مراجعه به پزشک

درد سنگ کلیه معمولاً قطع می شود و دوباره بر می گردد. اما شما مجبور نیستید آنقد منتظر بمانید و درد بکشید تا سایر علائم ظاهر شوند. هر زمان درد شدید داشتید، باید به پزشک مراجعه کرده و از او کمک بگیرید، زیرا نمی دانید که قرار است چقدر درد بکشید و سنگ کلیه چه زمانی دفع می شود. بنابراین، اگر فقط درد داشتید یا به همراه درد، علائمی مثل تغییر در ادرار، حالت تهوع و استفراغ و به ویژه تب و لرز را دارید به پزشک مراجعه کنید.


دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضاییان پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 774 مشاهده پرسش
    دستور پزشکی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه به پزشک داشته باشید 

  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سنگ کلیه دارم یکی هم در حالب ۱۰ میلی. بعد از نزدیکی منی ازم خارج نشد ممکنه از عوارض قرص هایی باشه که برای کلیه میخورم؟ اولین باره این مشکل رو تجربه کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر آرش چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر 10 روز درد دارم امرو رفتم سونو گفتن ینگ 5میلی در یک سوم دیستا حالب چب دارم؟ حالا منظور از یک سوم دیستال کجاس و آیا با دارو درمان میشه یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر ثنا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام سنگ کلیه در هردو کلیه هام بود بعداز چند هفته درد بسیار شدید داشتم به دکتر مراجعه کردم گفتن که سنگ به مثانه چسپیده باید بستری و با لیزر سنگ را بشکنند دو روز بعدش بدون اینکه سنگ رو بشکنم سونو انجام دادم دکتر گفتن سنگ ها افتاده ولی باز احساس درد در مثانه دارم علت دردم در مثانه چیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر زینت چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خسته نباشی. سلام آقای دکتر من 33 سالم کلیه یه سنگ پنج سانتی دارم دیشب خیلی درد داشتم رفتم بیمارستان بهم سرم زدند الان شکم ورم کرده مثانه وپشتم کلیه درد میکنه ممکنه سنگ آومده پایین وازکجا بدانم سنگ آومده پایین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

درحال دریافت اطلاعات