محل دقیق پروستات کجاست؟

غده پروستات، اندام تناسلی مردانه است که می تواند مرکز کنجکاوی، اضطراب، ترس و مشکلات احتمالی باشد. از آنجا که این غده، یک اندام مرکزی است و در عمق لگن قرار گرفته، “مرکز ثقل” بدن مرد در نظر گرفته می شود. عدم درمان پروستات باعث چه چیزی می شود؟ در رابطه با محل پروستات چه می دانید؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید.

پروستات چیست؟ 

پروستات، غده تناسلی مردانه است که مایع پروستات را تولید می کند. مایع پروستات، مواد لازم برای تغذیه و انرژی اسپرم را فراهم می کند. پروستات از بافت های غددی و عضلانی همبندی تشکیل شده است که با غشایی از کلاژن، الاستین و عضله نرم احاطه شده است. بافت غددی، حاوی سلولهای ترشحی می باشد که مایع پروستات را تولید می کنند. منی، از ترکیب شدن مایع پروستات با ترشحات کیسه منی  و اسپرم تشکیل می شود. مایع کیسه منی، حجم عمده ای از منی را تشکیل می دهد. کیسه منی و واس دفرانس که لوله های هدایت کننده اسپرم از بیضه ها به پروستات هستند، با یکدیگر مجرای انزال را تشکیل می دهند.

محل پروستات

در زمان اوج لذت جنسی، انقباض عضلات پروستات موجب ترشح مایع پروستات درون مجاری انزالی می شود و در عین حال انقباضات کیسه منی و واس دفرانس، مایع منی و اسپرم را به مجاری انزالی انتقال می دهند. این ترشحات درون پیشابراه تخلیه می شوند. انقباضات ریتمیک یا دوره ای عضلات کف لگن منجر به انزال منی می شوند.

محل پروستات کجاست؟

سوالی که معمولا پرسیده می شود این است که پروستات کجاست؟ در جواب باید گفت که غده پروستات در پشت استخوان شرمگاهی قرار گرفته است و از بالا به مثانه و از پایین به پیشابراه متصل است. رکتوم (مقعد) بخش انتهایی دستگاه گوارش می باشد که درست در پشت پروستات قرار می گیرد و امکان دسترسی برای معاینه پروستات را فراهم می سازد. پروستات در محل اتصال مجرای ادراری و مجرای تناسلی واقع شده است و کاملاً پیشابراه را احاطه کرده و به مجاری ادراری و تناسلی اجازه می دهد که درون پیشابراه تخلیه شوند. ارتباط بین پروستات و پیشابراه می تواند منبع مشکلات احتمالی برای مردان مسن تر باشد. با افزایش سن در مردان، غده پروستات به تدریج بزرگتر می شود. 

بزرگ شدن پروستات می تواند موجب تنگی و مسدود شدن پیشابراه شود و مشکلات ادراری آزاردهنده ای را به وجود آورد. برای کوچک کردن و پاکسازی پروستات چه باید کرد؟

دشمن پروستات

آناتومی غده پروستات

غده پروستات از نواحی مختلفی تشکیل شده است. منشأ بیشتر سرطان ها در “ناحیه محیطی” پشت پروستات می باشد، که از طریق معاینه رکتال دیجیتال قابل ارزیابی است. ” ناحیه ی انتقالی” پیشابراه را احاطه می کند و جایی است که در آن بزرگ شدن خوش خیم پروستات رخ می دهد. “ناحیه ی مرکزی” نیز مجاری انزالی را احاطه می کند که از کیسه منی به پیشابراه عبور می کند.

درد پروستات چگونه است؟

حقایقی در مورد پروستات


دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده مردی ۵۱ ساله هستم که از دو سال نیم پیش با مشکل قطره قطره ای شدن ادرار و سوزش شدید مواجه شدم.پزشک ۴ دوره آنتی بیوتیک داد به همراه قرص پروترال۰.۴ و گفتند التهاب پروستات هستش .سونوگرافی بزرگی پروستات ۴۵ سی سی را نشان داد و حجمی از ادرار باقی مانده در مثانه را نیز نشان داد مدت ۳ ماه دارو مصرف کردم و حدود یکسال کمی بهتر شدن ۷ ماه پیش عود بیماری داشتم به طوریکه شدت درد و سوزش بیشتر شده بود و پزشک متخصص ۲ دوره آنتی بیوتیک تجویز کرد و قرص تامسورر۰.۴ و قرص گیاهی پروستاتان تجویز کرد .در حال حاضر دو هفته سوزش ندارم ولی ادرار باریکه و بعد از دو هفته به مدت یکهفته تا ۱۰ روز سوزش شدید به همراه قطره قطره ای شدن و تکرر ادرار دارم. psa در چند بار آزمایش زیر عدد یک بوده..بنظر شما مشکل بنده تنگی ادرار ویا خدای کردهcancer پروستات نیست؟ چکار باید انجام بدم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر خسرو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۵۵ ساله هستم و از حدود ۶ سال پیش بدون هیچ عارضه ای PSA متوسط ۶ داشتم. آخرین آزمایش یک ماه پیش PSA من به ۷.۲ رسید و با نظر دکتر نمونه برداری تحت سونوگرافی انجام دادم. نتیجه پاتولوژی ضمیمه است.
    آیا قطعا باید جراحی بشوم.
    در ضمن کاملا سالم و پر تحرک هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      برای معرفی افرادی که جراحی شما رو به بهترین شکل انجام بدهند که دچار ناتوانی جنسی و بی اختیاری ادراری نشوید مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشید بله باید جراحی بکنین 

  • تصویر کاربر ریحانه جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    پدرم ۷۲ سالشون و با psa12 و نمونه برداری با شاخص ۷=۴+۳ کنسر پروستات تشخیص داده شد و آزمایش هسته ای و سیتی اسکن از شکم مشکلی نداشت
    میخواستم راهنماییم کنید که بهترین درمان براشون چیه و با توجه به اینکه ما ساکن اصفهان هستیم اگر نیاز به جراحی هست و با توجه به اینکه عوارضی مثل ناتوانی جنسی و بی اختیاری ادرار داره شما چه دکتری را بهمون معرفی میکنید اگر اصفهان دکتری که تخصصش در این زمینه عالی نیست و در شهر های دیگه هم هست ممنون میشم راهنمماییمون کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام فقط چند دکتر در تهران هستن که میتونن کار شما رو راه بندازن ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر جم شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام می خواستم تشکر کنم امیدوارم همیشه حالتان خوب باشد و خدا برات خوب بخواد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سپاس فراوان 

  • تصویر کاربر کاربر شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من چندین جا اطلاعاتی را درباره ماساژ پروستات مطالعه کردم و نوشته بودن کهاین ماساژ ماهی یک بار برای پروستات خوب است ایا این درسته؟
    و اینکه به دلیلی اینکه برای ماساژ پروستات نیاز به دخول انگشت هست، مشکلی در مقعد ایجاد نمیکند؟ و ایا باعث مشکل گشادی رکتال و بی اختیاری در مدفوع نمیشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      نه لزومی به ماساژ نیست

درحال دریافت اطلاعات