ایا عمل پروستات باعث عقیم شدن میشود؟

پروستات تنها عضوی در بدن مردان است که همواره رشد می کند. رشد پروستات، در طول زندگی کند و مستمر بوده و بسیاری از پزشکان علت این امر را به طور کامل نمی دانند. در برخی موارد، پروستات تا حدی رشد می کند که به سختی می تواند در بدن جای گیرد و به آن هیپرپلازی خوش خیم یا بزرگ شدن پروستات می گویند. گرچه این امر تهدید کننده حیات نیست، اما می تواند منجر به بروز مجموعه ای از علائم ناخوشایند گردد. چندین گزینه درمانی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات وجود دارد که تهاجمی ترین آن ها، جراحی است. برخی از مردان در طول زندگی خود به سرطان پروستات نیز مبتلا می شوند. در ادامه به عمل پروستات و ناباروری می پردازیم.

این سرطان، میزان بهبود بالایی دارد و باید زود تشخیص داده شود تا به کمک جراحی بتوان آن را به طور کامل ریشه کن نمود. صرف نظر از علت جراحی، این درمان در موارد خاصی می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند ناباروری شود. در این مقاله، به بررسی پروستات، درمان پروستات با جراحی و نحوه کنار آمدن با ناباروری پس از جراحی و اینکه ایا عمل پروستات باعث عقیم شدن می شود یا خیر می پردازیم.

عمل پروستات

نکات مهم در مورد پروستات

پروستات، اندام تولید مثل در مردان و به اندازه یک توپ گلف است که مجرای ادرار را احاطه می کند. عملکرد اصلی این عضو، ساخت مایع منی برای کمک به لقاح تخمک های ماده است. همانطور که اشاره کردیم، پروستات در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد که این امر می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند هیپرپلازی خوش خیم یا سرطان پروستات گردد. خوشبختانه، اگر سرطان پروستات زود تشخیص داده شود، تقریباً در ۹۹٪ موارد بهبود می یابد. با این حال، این امر معمولاً بدان معنی است که باید تمام یا بخشی از پروستات خود را بردارید.

این بیماری بسیار شایع است و سالانه صد ها هزار عمل جراحی برای درمان آن انجام می شود.سرطان پیشرفته می تواند باعث مشکلات جنسی ، مانند اختلال نعوظ شود. این می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد زیرا ممکن است نتوانید به دفعات رابطه جنسی داشته باشید.

جراحی پروستات

 به برداشتن تمام یا بخشی از پروستات، پروستاتکتومی گفته می شود. مهمترین دلایل جراحی، هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و سرطان است که هدف اصلی جراحی، از بین بردن سرطان یا درمان بزرگی پروستات می باشد. بسته به شرایط بیمار، دو روش اصلی برای جراحی باز پروستات وجود دارد: رتروپوبیک رادیکال و پرینه رادیکال.

رتروپوبیک رادیکال

پروستاتکتومی رتروپوبیک رادیکال، به برداشت کامل پروستات از طریق یک برش از ناف تا استخوان لگن گفته می شود. اگر سرطان گسترش یافته باشد، ممکن است غدد لنفاوی را نیز برای تست بیوپسی برداشته و یا جراحی را برای اجرای سایر گزینه های درمانی، متوقف کنند. پزشک نتایج احتمالی و روند جراحی رتروپوبیک رادیکال را با شما درمیان خواهد گذاشت.

پرینه رادیکال

در این روش، یک برش در فضای بین رکتوم و کیسه بیضه ایجاد می شود. جراحی پرینه رادیکال، در مواردی که سایر بیماری های زمینه ای سبب پیچیدگی جراحی رادیوپوبیک رادیکال گردد، مورد استفاده قرار می گیرد، اما در این روش جراح به سایر اندام ها (به غیر از پروستات) دسترسی نخواهد داشت. این جراحی اغلب سریعتر بوده و ریسک بالاتری برای ایجاد اختلال نعوظ دارد که می تواند باروری را پیچیده تر نماید. در بعضی موارد، ممکن است بتوان جراحی پروستات را از طریق لاپاراسکوپی که تهاجم کمتری داشته و زمان بهبودی آن سریعتر است، کامل نمود.

جراحی لاپاراسکوپی، به کمک برش های ریزی برای ورود ابزار جراحی به بدن صورت می گیرد و جراح، با استفاده از یک دوربین برای نشان دادن میدان دید روی صفحه نمایش، ابزار را حرکت می دهد. در برخی موارد، جراحی لاپاراسکوپی می تواند به کمک رابط های رباتیک انجام گیرد که سبب بهبود دقت و کاهش زمان بهبودی می گردد. حتما از برنامه درمانی خود به طور دقیق مطلع باشید تا به راحتی از بیمارستان به منزل منتقل شوید.

پرتو درمانی روشی دیگر برای درمان سرطان پروستات

سوپر شارژ برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. ناحیه ای که سرطان در ان قرار دارد مورد هدف قرار می گیرد. اما پرتو درمانی در اطراف اندام های جنسی یا ناحیه شکم شما میتواند تعداد اسپرم و سطح تستوسترون شما را کاهش دهد. حتی می تواند سلول های اسپرم را از بین ببرد. شیمی درمانی داروهایی که معمولاً از طریق سوزن در رگ شما داده می شود، برای کشتن سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند استفاده می شود. از آنجایی که اسپرم ها معمولاً با سرعت زیادی تقسیم می شوند، شیمی درمانی اغلب بر آنها نیز تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به ناباروری شود. سن شما، نوع شیمی درمانی و دوز آن همگی بر خطر ناباروری تأثیر می گذارند.

جراحی پروستات چگونه بر باروری تأثیر می گذارد

جدید ترین جراحی سرطان پروستات بدخیم

در رابطه با باروری بعد از عمل پروستات باید گفت که هر نوع جراحی، خطرات خاص خود را دارد، اما پس از پروستاتکتومی کامل، دیگر مایع منی تولید نمی گردد و بنابراین نمی توانید به طور طبیعی بچه دار شوید. غالبا در پروستاتکتومی، غدد سمینال وزیکول که مستقیما به پروستات متصل هستند برداشته می شوند، زیرا با برداشتن پروستات این غدد هم کاربردی ندارند. ناباروری ایجاد شده پس از جراحی، به دلیل تولید نشدن مایع منی رخ می دهد اما در رسیدن به ارگاسم مشکلی وجود نخواهد داشت؛ در این حالت «ارگاسم خشک» ایجاد شده و مایعی خارج نمی شود. ارگاسم خشک نیز می تواند همان احساس لذت را ایجاد می نماید و تنها تفاوت آن، در عدم تولید مایع منی می باشد. اگرچه این وضعیت یک دوره سازگاری به همراه دارد اما با گذشت زمان، بسیاری از مردان به آن عادت می کنند و تفاوتی میان ارگاسم خشک و عادی قائل نمی شوند. حتی برخی از مردان، ارگاسمی قوی تر و لذت بخش تر را گزارش کرده اند.

در برخی موارد، جراحی پروستات می تواند منجر به آسیب رساندن به اعصاب گردد که در روند انزال تداخل ایجاد می نماید؛ یعنی یا مایع منی دیگر ساخته نمی شود و یا نمی تواند به طور طبیعی از بدن خارج گردد. انزال رتروگراد (برگشتی) نیز یک عارضه جانبی احتمالی در برخی از جراحی های پروستات است، بنابراین همیشه قبل از انجام درمان، با پزشک خود درمورد خطرات احتمالی و روند درمان صحبت کنید. 

بزرگ شدن پروستات می تواند موجب تنگی و مسدود شدن پیشابراه شود و مشکلات ادراری آزاردهنده ای را به وجود آورد. برای کوچک کردن و پاکسازی پروستات چه باید کرد؟

دشمن پروستات

گزینه های باروری بعد از درمان

چند راهکار برای افرادی که باید عمل جراحی پروستات انجام دهند و می خواهند در آینده فرزندی داشته باشند، وجود دارد. قبل از جراحی، درباره نگهداری اسپرم و استخراج اسپرم از بیضه، با پزشک خود مشورت نموده و اطلاعات بیشتری کسب کنید تا از گزینه های پیش رو آگاه شوید.

نگهداری اسپرم (بانک اسپرم)

نگهداری اسپرم، همان انجماد (cryopreservation) اسپرم است که قبل از جراحی انجام می شود تا این سلول ها بعداً مورد استفاده قرار گیرند. این روش یکی از موفق ترین راه ها برای اطمینان از داشتن فرزند بیولوژیکی، پس از هر نوع جراحی پروستات است. اسپرم جمع شده در بانک، بسته به عوامل فردی اغلب می تواند تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد. این سلول ها از طریق استمنا جمع آوری و تا زمانی که به آنها احتیاج داشته باشید، نگهداری می شوند. این روند به اسپرم ها آسیب نمی رساند و حتی اگر از خواسته خود مطمئن نباشید، امکان انتخاب کردن در آینده را برای شما فراهم می نماید. امکانات تحریکی برای کمک به جمع آوری نمونه در افرادی که دچار مشکل انزال هستند، وجود دارد.

استخراج اسپرم از بیضه

گزینه دیگر استخراج اسپرم از بیضه است. این روش برای مردانی که قادر به انزال نیستند و هنوز در بیضه های خود اسپرم دارند، موثر می باشد. در حین استخراج اسپرم از بیضه، جراح قطعات کوچکی از بافت بیضه را در حالت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی بر می دارد. اگر بافت برداشته شده حاوی اسپرم باشد، منجمد یا بلافاصله برای باروری تخمک استفاده می گردد. این روش می تواند قبل یا بعد از جراحی پروستات انجام شود اما باید زودتر آن را انجام داد تا احتمال وجود اسپرم در بافت بیضه افزایش یابد.

هرچه این کار را دیرتر انجام دهید، اسپرم کمتری در بیضه ها وجود خواهد داشت. میزان موفقیت روش استخراج اسپرم از بیضه، نسبت به زمانی که از روش نگهداری اسپرم استفاده می کنید، بسیار کمتر است، بنابراین بهتر است یک یا چند نمونه از مایع منی را در بانک اسپرم بگذارید تا مجبور نباشید تنها از روش استخراج استفاده نمایید.

استخراج اسپرم از بیضه

کنار آمدن با ناباروری

کنار آمدن با ناباروری برای هرکسی متفاوت است. اگر از قبل بچه دار شده اید و می دانید که دیگر قصد بچه دار شدن ندارید، عمل جراحی پروستات برایتان شبیه وازکتومی است. از آنجا که بیشتر موارد سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات، در مردان مسن رخ می دهد، ناباروری همیشه جای نگرانی ندارد. با این حال، با پیشرفت فناوری غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پروستات، این بیماری می تواند در مردان از هر سنی تشخیص داده شود. اگر قصد بچه دار شدن دارید و می دانید که قرار است تحت عمل جراحی پروستات قرار بگیرید، بهتر است از روش نگهداری اسپرم استفاده نمایید.

در این صورت می توانید با استفاده از روش های باروری به همراه شریک زندگیتان، بچه دار شوید؛ همچنین می توانید فرزند خواندگی یا استفاده از اسپرم اهدایی را نیز در نظر بگیرید. همواره با شریک زندگیتان در مورد گزینه های پیش رو صحبت نمایید تا بهترین کار را انجام دهید. بهتر است آمادگی لازم برای آینده را داشته باشید و دقیقا بدانید که پیش از جراحی چه کاری می خواهید انجام دهید. در مورد خطرات ناباروری جراحی پروستات، با پزشک خود صحبت نمایید؛ همچنین گروه های حمایتی زیادی برای کمک به شما در کنار آمدن با ناباروری و برقراری ارتباط با دیگر مردانی که همین کار را کرده اند، وجود دارند.

آیا بعد از جراحی پروستات می توان بچه دار شد؟

پس از پروستاتکتومی رادیکال ، شما نمی توانید از طریق رابطه جنسی بچه دار شوید. اگر می خواهید بچه دار شوید ممکن است پزشک جمع آوری اسپرم را قبل از جراحی توصیه کند. اسپرم منجمد و ذخیره می شود تا زمانی که تصمیم بگیرید که می خواهید از آن برای بچه دار شدن استفاده کنید.

مشکلات جنسی و نعوظ بعد از درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات می تواند بر زندگی جنسی شما تاثیر بگذارد. برخی از درمان ها می توانند به اعصابی که برای نعوظ نیاز دارید آسیب وارد کنند. سایر درمان ها می توانند بر سطح هورمون های مورد نیاز برای ایجاد و حفظ نعوظ تاثیر بگذارند.

حتی اگر نتوانید نعوظ کامل داشته باشید باز هم م یتوانید زندگی جنسی داشته باشید. چندین روش درمانی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند اما همه افراد درمان را انتخاب نمی کنند. درمان هایی شامل ایمپلنت ها ، درمان های دارویی مانند قرص ها و کرم ها ، سکس درمانی و مشاوره نیز می تواند کمک کننده باشد.

نتیجه گیری

با اینکه سرطان پروستات بسیار شایع و اغلب قابل درمان است، جراحی سبب ایجاد ناباروری می گردد. اگر به BPH شدید مبتلا باشید نیز همان نتیجه رخ می دهد. همیشه با پزشک خود در مورد عوامل خطر صحبت نموده و به طور سالانه توسط متخصص اورولوژی در غرب تهران مورد معاینه قرار بگیرید.  

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من فتق م خیلی بزرگ شده به بیضه هام زده یه دوست پزشک دارم گفتن اگه اقدام نکنی میزنه به پروستات تون مشکل میشه واستون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      برعکسش صادق هست پروستات عامل فتق گاهی میشه 

  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    حدود ۲ سال پیش عمل جراحی پروستات انجام دادم ، پروستات من بیش از صد گرم شده بود ، بعد از عمل ، دچار عفونت شدم وبعد از بهبود ، به تدریج میل جنسی را از دست داده ام ، فقط بعضی اوقات ، کمی میل بروز می کند که به فاصله کوتاهی از بین می رود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشید 

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید🌷.من ۱۷ سالمه. بعد از اینکه در جایی میشینم(مثلا صندلی مدرسه ، یا صندلی ماشین)انگار چیزی از بدنم خارج میشه(در خانه معمولا این اتفاق نمیفته!!).شورت هام زرد میشن.مشکل پروستاتی چیزی دارم؟
    (خودارضایی هم قبلا داشتم)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین و آزمایش ادرار و کشت ادرار

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده چند سالی هست ک دچار پروستاتیت شدم مشکلاتم زیاد شده و در تمام این چند سال مسئله ی پرستاتم اصلا بدتر نشده فقط بعضی اوقات درد احساس میکنم ک با چندتا قرص سیپروفلوکساسین خوب میشم فقط مشکل عدم نعوذ دارم با تحریک زیاد سفت میشه شبا اگ اب زیاد نخورم تا صب بیدار نمیشم واسه سرویس رفتن ،منیم بوی تندخودشو داره ولی یکم زرد میزنه انزالم با درد نیست و من از زمانی ک ناس استفاده میکنم اینجوری شدم و هر وقت مصرف ناس مو کم میکنم بیضه هام از حالت گرفتگی ازاد میشه ،و کمتر اذیت میشم احتمالش هست با ترک ناس و استفاده از دارو خوب بشم لطفا زودتر ب من جواب بدین من خیلی درگیرم اینجوری باش ک ما اصلا نمیتونیم ازدواج کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      ناس رو ترک کن چون ناتوانی جنسی داده برات 

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    من چند مدت هست که هنگام ارضا شدن اب منی خارج نمیشه و آلت تناسلی به سمتی کج شده و کم توانی جنسی پیدا کرده ام
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری داشته باشید 

درحال دریافت اطلاعات