۴ علت درد کلیه هنگام برخاستن از خواب

گاهی سوال می شود علت درد پهلو در هنگام صبح چیست؟ کلیه ها، دو اندام لوبیایی شکل هستند که در کناره های شکم قرار داشته و نقشی حیاتی در کمک به دفع مواد زائد بدن دارند. مشکلات ناشی از بیماری کلیه، ممکن است این عملکرد را به خطر بیندازند و حتی منجر به درد صبحگاهی یا عمومی کلیه گردد. درد ناشی از کلیه، اغلب با درد پشت اشتباه گرفته می شود. این امر، در درجه اول به دلیل موقعیت آناتومیکی کلیه ها است که در قسمت خلفی حفره شکمی واقع شده اند. در ادامه، در رابطه با درد کلیه هنگام برخاستن از خواب، توضیح خواهیم داد.

درد کلیه

علت درد کلیه در صبح

سنگ کلیه

سنگ کلیه، که به عنوان لیتالاس کلیه و نفرولیتیاز نیز شناخته می شود، رسوبات سختی است که از مواد معدنی و نمکی تشکیل شده و در سیستم کلیوی تجمع می یابد. این سنگ ها، ممکن است در کلیه و بخش های دیگری از دستگاه ادراری ایجاد شده و روی آن تأثیر بگذارند. بیشتر افراد، سنگ کلیه را با درد شدید مرتبط می دانند، زیرا دفع آن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. بسته به اندازه سنگ و هرگونه عوارض ناشی از آن، دفع ساده سنگ، روش درمانی انتخابی است. این امر اغلب با نوشیدن مقادیر زیاد آب تسهیل می گردد. سنگ های بزرگتر کلیه، ممکن است نیاز به درمان شوک موجی برای شکستن داشته باشند، تا دفعشان آسان تر شود.

عفونت کلیه

باکتری ها، ممکن است وارد دستگاه ادراری شوند و بیماری به نام پیلونفریت ایجاد نمایند. این امر، معمولاً به خاطر عفونت مجاری ادراری درمان نشده اتفاق می افتد. با این حال، دیابت، مشکلات عصبی که بر تخلیه مثانه تأثیر می گذارند و سنگ کلیه، از عوامل مستعد کننده عفونت کلیوی است. علائم رایج پیلونفریت شامل لرز، حالت تهوع و استفراغ، رگه های خون در ادرار و درد پهلو می باشد.

عفونت مجاری ادراری

UTI، نوعی عفونت است که می تواند بر روی هر قسمت از سیستم ادراری تأثیر بگذارد. عفونت دستگاه ادراری تحتانی – مثانه و مجرای ادرار – شایع ترین نوع آن می باشد. زنان، به دلیل کوتاه تر بودن مجرای ادرار، بیشتر در معرض ابتلا به UTI هستند. این امر سبب می شوند تا باکتری ها، به راحتی به ساختارهای دیگر ادراری برسند. UTI می توانند با سوزش و درد هنگام ادرار، وجود خون در ادرار و درد پهلو ظاهر گردد.

درمان سنگ کلیه ، راه حلی سریع و بدون درد

سرطان کلیه

انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارد، که بیشتر در دو قسمت از آن ایجاد می شوند: توبول و لگن کلیه. دقیقاً مانند هر نوع دیگری از سرطان، این عارضه نتیجه رشد کنترل نشده و تکثیر سلول های سرطانی است. سرطان کلیه، یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در جهان می باشد. به طور معمول، علائم آن شامل درد مکرر در زیر دنده یا کمر و وجود خون در ادرار است.

درمان درد کلیه هنگام برخاستن از خواب

برای درد کلیه هنگام برخاستن از خواب، باید از یک پزشک متخصص کمک گرفت. اگر دچار مشکل در ادرار کردن یا علائم مذکور مربوط به کلیه شده اید، توصیه می گردد که هرچه زودتر با پزشک صحبت نمایید. به تعویق انداختن درمان می تواند منجر به آسیب بافتی غیر قابل برگشتی شود، که ممکن است پیش آگهی کلی وضعیت کلیه را بدتر کند. هر یک از علل ایجاد درد کلیه، ممکن است به روش درمانی خاصی نیاز داشته باشد. در صورت وجود عفونت، بهترین روش درمانی، استفاده از آنتی بیوتیک هایی است که بیشترین باکتری ها را هدف قرار می دهند. درد، ممکن است بیش از حد و غیر قابل تحمل باشد که با استفاده از داروهای تجویز شده برطرف می گردد. سرطان کلیه می تواند با شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی ترکیبی از آن ها، درمان شود. اگر پزشک وجود هرگونه شرایط تهدید کننده حیات را رد کرده باشد، درمان های خانگی زیر می توانند تا حدی درد کلیه هنگام برخاستن از خواب را بهبود بخشند.

آب: این بهترین درمانی است که می توانید در منزل انجام دهید؛ زیرا به کلیه ها در دفع سموم کمک می کند و حتی می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری نماید. نوشیدن حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز توصیه می شود.

نوشیدن آب برای درمان کلیه

آب لیمو: حاوی اسید سیتریک است که برای تجزیه سنگ های کلسیمی موجود در کلیه و جلوگیری از تشکیل این سنگ ها مفید می باشد.

برگ گزنه: یک روش درمانی عالی برای تقویت جریان ادراری از کلیه ها به سمت مثانه است. و همچنین می تواند به تجمع نیافتن باکتری ها و جلوگیری از تشکیل کریستال کمک کند.

نان گندم کامل: مملو از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر و منیزیم است که عملکرد مناسب کلیه های را تقویت می نمایند.

لوبیا قرمز: لوبیا را روی شعله ملایم بجوشانید تا نرم گردد. مایع را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. نوشیدن چند بار در روز از این مایع، می تواند یک درمان موثر برای بهبود درد یا عفونت های کلیوی باشد.

ریحان: یک قاشق غذاخوری آب ریحان را با همان مقدار عسل مخلوط و مصرف کنید. این ترکیب برای درمان درد و عفونت کلیه مفید است.

کرفس: آب کرفس با داشتن خواص ضد عفونی کننده عالی، می تواند در درمان درد کلیه موثر باشد. آب کرفس، همچنین به دفع سموم از بدن کمک می کند و سبب تجزیه شدن سنگ کلیه می گردد.

چای ریشه قاصدک: یک داروی گیاهی است که برای از بین بردن درد کلیه بسیار مناسب می باشد. این چای، همچنین به عنوان یک عامل ادرار آور عمل کرده و از این طریق، کلیه ها را تمیز می نماید.

رژیم غذایی مرتبط با سنگ کلیه

دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قاسم جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده حدود 2 الی 3 ماه است صبح هنگام برخاستن از خواب درد پهلو در سمت راست و گاها سمت چپ بدن دارم (شاید به علت اینکه بیشتر به سمت راست بدن میخوابم)و پس از حدود 20 الی 30 دقیقه از بین میرود و در طول روز این مشکل را ندارم لطفا راهنماییم نمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین

  • تصویر کاربر مهدوی جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام من حدود ۶ ماه است که ایمان کردم و حدود سه ماه هم هست که درد کلیه فقط صبح ها دارم ازمایش وسنوهم رفتم چیزی نشون نداد ولی صبح ه با درد زیادی از خواب بیدار میشم علت چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری انجام بدین و آزمایش ادرار و کشت ادرار انجام بده

  • تصویر کاربر Mojtaba یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،من یه چند وقتی هست وقتی از خواب بیدار میشم دوتا کلیه هام درد میگیرن و پس از دفع ادرار و گذشت چند دقیقه بعد از بیدار شدن دیگه درد نمیکنن میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین

  • تصویر کاربر Mr دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز بنده پروستات دارم و دارو مصرف می کنم اخیرا در مسافرت از مشروبات زیاد استفاده کردم الان زود زود یعنی هر ساعت ادرار دفع می کنم و موقع ادرار اصلا مشکلی ندارم ولی کلیه درد موضعی دارد و موقع بیدار شدن از خواب یک اسپاسم در ناحیه کلیه دارم خواستم بپرسم مشکل از کجاست ممنون که جواب دهید رفتم دکتر بمن نفرویت و ضد ادرار داده و نوعی آنتی بیوتیک داده است ممنون از راهنمایی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین

درحال دریافت اطلاعات