درمان قطعی پروستات

با این که درمان های بسیاری برای بزرگی پروستات (BPH) وجود دارد اما همگی با عوارض جانبی و مشکلات احتمالی همراه هستند. دویدن های شبانه برای رسیدن به توالت می تواند اولین نشانه بزرگی پروستات در اغلب مردان باشد. دیگر علائم ممکن است شامل مشکل در شروع جریان، نشت یا چکه کردن ادرار باشند. پزشکان بیان دارند که بزرگی پروستات همچون خاکستری شدن مو ها یکی از ویژگی های افزایش سن است. توالت رفتن های مکرر تنها به شب محدود نشده و در نهایت می توانند در طول روز نیز بروز دهند.

علائم و عوامل بزرگی پروستات

همگام با باریک شدن میزراه، مثانه جهت بیرون راندن ادرار از بدن فشار بیشتری به خود وارد می کند. در نتیجه این وضعیت، عضله مثانه با گذشت زمان قوی تر، ضخیم تر و بیش از حد حساس می شود. پس از بروز چنین حالتی، با وجود مقادیر اندک ادرار، مثانه شروع به انقباض کرده و فرد را به مراجعه مکرر به توالت وادار می کند. پس از گذشت مدتی، عضله مثانه توانایی غلبه بر تنگی میزراه را نداشته، ادرار در مثانه حبس شده و به طور کامل تخلیه نمی شود.

هورمون تراپی سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات می توانند شامل موارد زیر باشند:

آیا بزرگی پروستات قابل درمان است؟

از آن جایی که بزرگی پروستات قابل درمان نیست، درمان بر کاهش علائم آن تمرکز دارد. درمان بسته به شدت علائم، آزار دهنده بودن آن ها و وجود عوارض بستگی دارد. هر چه علائم بیمار را بیشتر تحریک کنند، درمان شدید تر خواهد بود.

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد؟

سرطان پروستات چیست؟

پروستات یک غده کوچک و گرد مانند است که در لگن مردان جای دارد. این غده در نزدیکی مثانه بوده و به روش آزمایش دیجیتال مقعدی می توان آن را معاینه کرد. رشد و بزرگی پروستات می تواند خوش خیم یا بدخیم (سرطانی) باشد. بزرگی خوش خیم پروستات با ویژگی های زیر همراه است:

  • به ندرت زندگی فرد را تهدید می کند.
  • به بافت های اطراف خود حمله ور نمی شود.
  • به دیگر بخش های بدن انتشار نمی یابد.
  • پس از برداشت دوباره رشد نکرده یا رشد آن بسیار آهسته است.

سلول های سرطانی پروستات می توانند با جدا شدن از تومور پروستات انتشار یابند. این سلول ها می توانند از طریق عروق خونی یا گره های لنفی جا به جا شده و به بخش های مختلف بدن برسند. سلول های سرطانی پس از انتشار می توانند به دیگر بافت ها اتصال یافته و با ایجاد تومور های جدید سبب آسیب به آن ناحیه شوند. هنگامی که سرطان پروستات از محل اصلی خود به محل دیگری از بدن انتشار می یابد، تومور جدید دارای سلول های غیر طبیعی و نام یکسانی با تومور اولیه است. برای مثال، در صورتی که سرطان پروستات به استخوان انتشار یابد، سلول های سرطانی درون استخوان ها در واقع سلول های سرطانی پروستات هستند. برخی سرطان ها به قدری آهسته رشد می کنند که امکان دارد نیازی به درمان نباشد. دیگر سرطان ها رشدی سریع داشته، زندگی فرد را تهدید کرده و نیاز به درمان دارند. تصمیم گیری درباره نوع درمان دریافتی می تواند دشوار و پیچیده باشد. بیماران باید درباره گزینه های خود با تیم درمان صحبت کنند. برنامه درمانی فرد به موارد زیر بستگی دارد:

نتایج حاصل از آزمایش های تشخیصی می توانند انتشار یا بازگشت مجدد بیماری را پس از درمان برای پزشک مشخص کنند. قبل از تصمیم گیری باید تاثیر عوارض جانبی بلند مدت و فوری را بر زندگی و تحمل خود نسبت به آن ها را ارزیابی کرد. همچنین، باید در نظر داشت که ممکن است در طول زمان نیاز به انجام روش های درمانی مختلف باشد. در صورت داشتن زمان کافی قبل از شروع درمان بهتر است گزینه های درمانی خود را بررسی کرد. همچنین، می توان نظر یک متخصص دیگر را نیز در این باره پرسید. اورولوژیست، آنکولوژیست و رادیو آنکولوژیست از جمله این متخصصان هستند. بیماران باید قبل از شروع درمان تخصص و مهارت پزشک خود را ارزیابی کنند. هر چه مهارت جراحان بیشتر باشد، خطر ابتلا به عوارض جانبی دائمی همچون بی اختیاری ادرار کمتر است.

کامل ترین روند درمان سرطان پروستات چگونه است؟

تشخیص سرطان پروستات

پزشک فرایند تشخیص را با پرسیدن چند سوال درباره علائم بیمار و انجام یک معاینه فیزیکی شروع می کند. معاینه اولیه احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:

معاینه مقعدی دیجیتال: پزشک جهت بررسی بزرگی پروستات انگشت خود را وارد مقعد بیمار می کند.

آزمایش ادرار: آزمایش یک نمونه از ادرار می تواند به رد احتمال ابتلا به عفونت یا دیگر بیماری های دارای علائم مشابه کمک کند.

آزمایش خون: نتایج این آزمایش ها می توانند بیانگر مشکلات کلیوی باشند.

آزمایش سنجش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون: PSA ماده ای تولید شده در پروستات است که در هنگام بزرگی این غده مقدار آن افزایش می یابد. با این حال، بالا رفتن مقادیر PSA می تواند ناشی از فرایند های اخیر، ابتلا به عفونت، جراحی یا سرطان پروستات باشد.

پس از انجام این موارد، امکان دارد پزشک آزمایش های دیگری را نیز جهت کمک به تایید بزرگی پروستات و رد احتمال وجود بیماری های دیگر تجویز کند. این آزمایش های بیشتر شامل موارد زیر هستند:

آزمایش جریان ادرار: بیمار در یک دستگاه مخصوص ادرار کرده تا قدرت و حجم جریان ادرار او اندازه گرفته شود. نتایج آزمایش بهبود یافتن یا بدتر شدن بیماری فرد را تعیین می کنند.

آزمایش حجم باقی مانده پس از ادرار: این آزمایش تخلیه کامل مثانه را بررسی کرده و می توان آن را با سونوگرافی یا وارد کردن یک کاتتر به درون مثانه انجام داد.

نمونه برداری یا بیوپسی پروستات: در این فرایند، سوزن های مخصوصی جهت برداشت نمونه های بافتی به پروستات وارد می شوند. معاینه کردن این بافت می تواند در تایید تشخیص یا رد احتمال ابتلا به سرطان پروستات به پزشک کمک کند.

آیا پروستات درمان دارد

مصرف دارو رایج ترین درمان برای علائم خفیف تا متوسط بزرگی پروستات است. از جمله این دارو ها می توان موارد زیر را نام برد.

آلفا بلاکر ها: این دارو ها عضلات گردن مثانه و فیبر های عضلانی موجود در پروستات را به حالت استراحت در آورده و دفع ادرار را آسان تر می کنند. آلفوزوسین، دوکسازوسین، تامسولوزین (فلومکس) و سیلودوسین از جمله آلفا بلاکر هایی هستند که معمولا به مردان دارای پروستات های نسبتا کوچک داده می شوند. عوارض جانبی مصرف این دارو ها می تواند شامل گیجی و بازگشت بی خطر مایع منی به داخل مثانه (انزال معکوس) باشد.

مهار کننده های ۵ آلفا ردوکتاز: این دارو ها با پیشگیری از تغییرات هورمونی عامل رشد پروستات از بزرگ شدن این غده پیشگیری می کنند. فیناستراید و دوتاستراید از این دسته هستند که اثر بخشی آن ها ممکن است نیازمند ۶ ماه مصرف دارو باشد. انزال معکوس یکی از عوارض جانبی این دارو ها است.

درمان دارویی ترکیبی: امکان دارد، پزشک مصرف دارو های آلفا بلاکر و مهار کننده ۵ آلفا ردوکتاز را به صورت همزمان پیشنهاد دهد.

تادالافیل: مطالعات بیان دارند این دارو که اغلب برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود می تواند بزرگی پروستات را نیز درمان کند.

درمان قطعی سرطان پروستات

روش های درمان قعطی سرطان پروستات عبارتند از: رادیکال پروستاکتومی (RP)، پرتو درمانی با تابش اشعه خارج از بدن (EBRT) و براکی تراپی (BT). پزشک و بیمار می توانند با بررسی دقیق عوارض جانبی هر یک از این روش ها بهترین گزینه را انتخاب کنند.

چه غذا هایی برای کوچک کردن پروستات مناسب هستند؟

مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم و مخصوصا ماهی سالمون می تواند به محافظت از پروستات کمک کند. 

بزرگ شدن پروستات می تواند موجب تنگی و مسدود شدن پیشابراه شود و مشکلات ادراری آزاردهنده ای را به وجود آورد. برای کوچک کردن و پاکسازی پروستات چه باید کرد؟

دشمن پروستات

ورزش برای پروستات

تمرینات کگل یکی از موثر ترین روش ها در کنترل عوارض بیماری یا جراحی پروستات همچون بی اختیاری ادرار هستند که می توان قبل و بعد از درمان آن ها را انجام داد.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یحیی چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دیروز فهمیدم که پدرم مريض هستندشما رابه امام رضا قسم میدم این عکس‌های آزمایش پدرم را نگاه کنید و به من کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر یحیی چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام من دیروز فهمیدم که پدرم مريض هستندشما رابه امام رضا قسم میدم این عکس‌های آزمایش پدرم را نگاه کنید و به من کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام بنده مدتی است مشکل دفع ادرار دارم آزمایش psaدادم اندازه پروستات 1/8شده داروی فیناید 5 وپروترال 4دهم داده ولی اثر نکرد دوباره پروستا باریج داد وگفت اگر اثر نکرد بیا عمل لیزری کن لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر یاسر چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر می خواستم ببینم من زود به زود دستشویی میرم بعد هر وقت دستشویی خوب تخلیه نمیشه ادرارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام ، پدرم در سن ۶۰ سالگی بیماری پروستات (بدخیم ) گرفت و جراحی کرد حتی یکی از بیضه های ایشون رو برداشتن . بعد گذشت چند ماه فوت کردن . چون این بیماری مورثی هستش آیا نیاز هست منهم آزمایش بدم ؟ الحمدا.. تا این لحظه هیچگونه مشکلی در این زمینه ندارم . سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

درحال دریافت اطلاعات