تاثیر دیابت بر کلیه ها و مجاری ادراری

دیابت و مشکلات سلامت دستگاه ادراری تناسلی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری، مشکلات مثانه و اختلال در عملکرد جنسی هستند.

دیابت اغلب به دلیل تاثیر بر جریان خون، اعصاب و عملکرد حسی می تواند مشکلات دستگاه ادراری را تشدید کند. نزدیک به ۲۹.۱ میلیون نفر یا ۹.۳ درصد از افراد آمریکایی به دیابت ابتلا دارند. دیابت یک بیماری است که در آن مقدار قند خون (گلوکوز) بسیار بالا می رود.

در افراد غیر مبتلا به دیابت، پانکراس جهت انتقال قند از خون به درون سلول ها به میزان کافی انسولین تولید می کند. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، بدن هیچ گونه انسولینی تولید نمی کند. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، بدن انسولین تولید نکرده یا به طور مناسب از آن استفاده نمی کند.

این وضعیت با عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود. گلوکز در نبود انسولین در خون باقی می ماند. وجود مقادیر بیش از حد گلوکز در جریان خون می تواند به کلیه ها، چشم ها و دیگر اندام ها آسیب برساند.

تاثیر دیابت بر مثانه و عفونت مجاری ادراری

دیابت می تواند عملکرد و ساختار مجاری ادراری تحتانی را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مجاری ادراری، مثانه پرکار یا کم کار و مشکلات ادراری قرار دارند. با گذشت زمان، افراد مبتلا به دیابت عملکرد حسی خود را از دست می دهند.

از دست دادن این حس، تشخیص زمان نیاز به دفع ادرار را دشوار می کند. در چنین وضعیتی، افراد مدتی طولانی را بدون رفتن به توالت گذرانده و ادرار زمان زیادی را در مثانه سپری می کند که این پدیده خود احتمال ابتلا به عفونت های ادراری و کلیوی را افزایش می دهد.

درمان مثانه پرکار

دیابت و اختلال در عملکرد جنسی

دیابت از آن جایی که بر عملکرد حسی، اعصاب و جریان خون رونده به ناحیه تناسلی اثر می گذارد می تواند عامل اختلال در عملکرد جنسی هر دوی زنان و مردان باشد.

زنان مبتلا به دیابت ممکن است به فقدان عملکرد حسی یا حتی خشکی واژن دچار شوند که این عارضه می تواند رابطه جنسی را دردناک کند.

متاسفانه، تحقیقات در زمینه اختلال عملکرد جنسی زنان به وسعت مطالعات در زمینه اختلال عملکرد جنسی مردان نیست. برای مثال، در حالی که در حدود ۲۰ نوع درمان برای مردان وجود دارد اما در زمینه درمان اختلال جنسی زنان تنها یک دارو (فیبانسرین) به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده است.

درمان های اختلال عملکرد نعوظ مردان شامل قرص، جراحی و ابزار هایی همچون پمپ ها و ایمپلنت های آلت می شوند. درمان جایگزینی تستوسترون نیز برای برخی مردان یک گزینه درمانی مناسب به شمار می رود.

عوارض دیابت بر کلیه ها

دیابت می تواند به کلیه ها آسیب برساند. در واقع، دیابت رایج ترین علت نارسایی کلیه است. نارسایی کلیه یک نوع بیماری کلیوی است. بیماری کلیوی دیابتی اصطلاحی برای توصیف بیماری های کلیوی ناشی از دیابت است.

وظیفه کلیه ها تصفیه و پاکسازی خون است. در صورتی که کلیه ها به درستی عمل نکنند فرد به دیالیز نیازمند خواهد شد.

آسیب دیدگی کلیه ها بر دارو های قابل مصرف در فرد نیز تاثیر می گذارند. این بدین دلیل است که اغلب دارو ها در کلیه ها یا کبد جذب می شوند.

عوارض دیابت بر کلیه ها

مراقبت از کلیه در بیماران دیابتی

خبر خوب برای زنان و مردان این است که عادات سبک زندگی می توانند به مراقبت دیابتی، مشکلات ادراری و عملکرد جنسی کمک کنند.

این عادات شامل رعایت یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن مناسب، ورزش کردن، مدیریت استرس، عدم مصرف سیگار و خوابیدن به میزان کافی می شوند.

یکی از بزرگ ترین نگرانی های بیماران مبتلا به دیابت دانستن نحوه محدود کردن کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است.

کربوهیدرات ها شامل قند ها، فیبر ها و مواد نشاسته ای می شوند. توجه به مقدار کربوهیدرات ها در رژیم غذایی تاثیر چشم گیری در حفظ پایداری و جلوگیری از نوسان های شدید میزان قند خون خواهد داشت.

مشورت با یک متخصص کلیه در زمینه مواد خوراکی ایده ای عالی است.

در حین این جلسات افراد در زمینه نحوه خواندن برچسب های ارزش مواد غذایی، مدیریت مقدار مواد خوراکی و شمارش کربوهیدرات ها با متخصص صحبت خواهند کرد.

این برنامه شامل ترکیبی از تغییرات در سبک زندگی، دارو های خوراکی و انسولین می شود.

از آن جایی که پزشکان ممکن است در زمینه مشکلات کنترل مثانه و عملکرد جنسی از بیماران سوال نپرسند، افراد باید این شهامت را داشته باشند که در پرسیدن این سوالات پیش قدم شده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

عوارض دیابت بر کلیه ها

دانشمندان به دنبال استفاده از سلول های بنیادی عضلانی جهت درمان مشکلات مثانه هستند.

یک نمونه از این موارد آزمایشی بالینی جهت درمان بی اختیاری استرسی در زنان است. جهت برداشت سلول های بنیادی از عضله باید یک آزمایش نمونه برداری یا بیوپسی انجام شود.

این سلول های بنیادی عضله به مدت ۶ تا ۸ هفته تکثیر شده و سپس به مثانه تزریق می شوند. پس از آن با گذشت حدود ۱ سال این سلول ها در مثانه بازسازی شده و سلامت کلی این اندام را بهبود می بخشند.

یک مطالعه دیگر به دنبال به کار گیری سلول های بنیادی در درمان اختلال نعوظ است. تحقیقات دیگر نیز نشان داده اند که درمان جایگزینی تستوسترون با هدف درمان اختلال نعوظ در مردانی عملکرد بهتر داشته که وزن خود را کاهش داده و آن را در محدوده مناسب حفظ کرده اند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    با سلام
    بعد از سونو در کلیه سمت چپ تشخیص سنگ 8 میل و استفاده از عمل سنگ شکن داده شده
    احساس درد ندارم
    سایر اعضای خانواده نیز قبل به همین شکل بوده اند و تقریبا همین سایز و با داروهای گیاهی نظیر سنکل و .. و مایعات و تحرک
    سنگ را کوچک و دفع کرده اند
    توصیه شما چیست؟نسبت به عمل و عوارض آن نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      مراجعه حضوری یا ویزیت آنلاین داشته باشین 

  • تصویر کاربر نعیم شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من واریکوسل داشتم عمل کردم حودود شش ماه میشه یکم وزن بلند کردم دوباره مثانه م درد می کند گاهی وقتء شکمم درد می کند لطفا راهنمایی کن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده44ساله و دیابتی بدون انسولین هستم در کلیه سمت راستم سنگ 11 میلیمتری با اسکن مشاهده شده و سنگ شکن تجویز شده
    با توجه به دیابت سنگ شکن عوارض نداره؟
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      میتونید عمل RIRS انجام بدین به جای سنگ شکنی اگر نگران عوارض سنگ شکنی هستین 

  • تصویر کاربر خانم یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید خانم نامدار هستم ببخشید مزاحمتون میشوم در جواب قبلی به من گفتید که سنگتون اگه در حالب باشه باید عمل بشین ولی سنگ من هنوز در کلیه ی چپم هستش وخودم هم دراردبیل زندگی میکنم میشه یک لطفی بکنید راهنماییم کنید اینجا پیش کدوم دکتر برم بهتر است خیلی خیلی ممنونم تشکر از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      متخصص ارولوژی 

  • تصویر کاربر خانم چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خانم ۳۲ساله هستم درد پهلو داشتم رفتم سونوگرافی دادم سنگی به اندازه ۱۰/۷میلی درکلیه چپ دارم دکتر میگه باید سنگ شکن بشی دوبا رم درد عجیبی داشتم رفتم بیمارستان مورفن دریافت کردم ودوباره دیشب دردم شروع شد د‌تاامپول مسکن زدم بعد رفتم پیش یک دکتردیگه ای اون منواسکن برداشت گفتش که سنگ ۴ میلی هستش یه سری دارو داده اما من باز درد دارم منم موندم سر دوراهی سنگ شکن کنم یا دارم مصرف کنم البته زیاد دارو نمیتونم مصرف کنم چون ناراحتی معده دارم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      جواب کتبی سی تی اسکن رو بفرست ببینم 

    2. تصویر کاربر خانم چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر خسته نباشید جواب سی تی اسکن نوشته نداره سی دی هستش اینجا دکتر دید وگفتش که ۴ میلی سنگ هست یا حدود ۵ میلی
    3. تصویر کاربر خانم چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام خسته نباشید آقای دکتر سی تی اسکن نوشته نداره سی دی هستش
    4. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      اگه در حالب باشه باید لیزر انجام بشه عمل tul

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات