آیا ویروس اچ پی وی خود‌ به ‌خود از بین میرود؟

اگر مبتلا به ویروس پاپیلوما انسانی (اچ پی وی) هستید؟؛ احتمالا از خودتان می‌پرسید:

  1. آیا این بیماری خود به‌ خود برطرف می‌شود؟
  2. اگر جواب مثبت است دقیقا چقدر طول می‌کشد تا این ویروس از بین برود؟

هر دو این سوال‌ها برای فرد پیش می‌آید. نکته مثبتی که می‌توان در نظر گرفت؛ این است که جواب این سوال‌ها این است: این ویروس در بیشتر موارد از بین خواهد رفت اما چگونگی آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) رایج‌ترین عفونت آمیزشی رایج در آمریکاست. با توجه به آمار ارائه‌شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری؛ در حال حاضر حدود ۷۹ میلیون آمریکایی مبتلا به این ویروس هستند.

شنیدن نام ویروس پاپیلوم انسانی تا حدی ترسناک است چون این ویروس می‌تواند منجر به ابتلا به زگیل تناسلی زنان و مردان، سرطان دهانه رحم و سرطان‌های مرتبط با حلق، دهان و دیگر قسمت‌های بدن شود اما اگر متوجه شدید که به این ویروس مبتلا هستید؛ نکته مثبتی وجود دارد که باید آن را به خاطر بسپارید: معمولا این ویروس خود به‌ خود برطرف می‌شود (حتی ممکن است بدون بروز هیچ نشانه و علامتی از بین برود).

دکتر آنتونیو پیزارو، متخصص زنان و زایمان در دانشگاه استنفورد می‌گوید:

ویروس پاپیلوم انسانی در بسیاری از افراد خود به‌ خود برطرف می‌شود. به طور کلی این بیماری کشنده نیست؛ مگر این‌که منجر به ابتلا به سرطان‌های غیرقابل‌درمان شود. به احتمال زیاد این ویروس خودبه‌خود از بین می‌رود

ویروس پاپیلوم انسانی (اچ پی وی) چیست؟

مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری می‌گوید نام ویروس پاپیلوم انسانی بیش از ۱۰۰ نوع ویروس مختلف را در برمی‌گیرد. از آن‌جایی که حفاظت از ابتلا به این ویروس کار سختی است؛ احتمال سرایت و ابتلا به این بیماری زیاد است. حتی اگر همیشه در رابطه جنسی خود محافظت‌شده عمل می‌کنید و محتاط هستید؛ باز هم ممکن است به این بیماری دچار شوید.

ویروس پاپیلوم انسانی (اچ پی وی)

کدام بیماری باعث ابتلا به HPV می شود؟

ابتلا به این ویروس معمولا با نشانه خاصی همراه نیست. به همین دلیل است که بسیاری از افراد اصلا متوجه نمی‌شوند که به این بیماری مبتلا هستند اما حتی اگر هیچ نشانه و علامتی وجود نداشته باشد؛ باز هم احتمال انتقال این بیماری وجود دارد. درنتیجه این ویروس بسیار شایع است.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی زنان و مردان می گوید: ابتلا به این ویروس معمولا با نشانه خاصی همراه نیست. به همین دلیل است که بسیاری از افراد اصلا متوجه نمی‌شوند که به این بیماری مبتلا هستند اما حتی اگر هیچ نشانه و علامتی وجود نداشته باشد؛ باز هم احتمال انتقال این بیماری وجود دارد. درنتیجه این ویروس بسیار شایع است.

برخی از انواع ویروس‌های HPV  (معمولا نوع ۶ و ۱۱) می‌توانند منجر به ایجاد زگیل‌هایی به رنگ پوست شوند که در ناحیه تناسلی از جمله مقعد ظاهر می‌شوند. با توجه به آمار ارائه‌شده توسط مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری حدود ۱% از افرادی که در زمینه جنسی فعال هستند؛ به این ویروس دچارند (در آمریکا). اگر ویروس منجر به ابتلا به سرطان نشود؛ در دسته ویروس‌های HPV کم‌خطر قرار می‌گیرد.

این زگیل‌ها می‌توانند به شکل‌های مسطح، برجسته، منفرد یا به صورت دسته ‎های گل‌ کلم‌ مانند بروز کنند. ممکن است به طور کلی متوجه وجود این زگیل‌ها نشوید چون احتمال این‌ که رنگشان درست شبیه رنگ پوست قسمت‌های مجاور باشد؛ وجود دارد اما اگر خودتان یا پزشک متخصصتان آن‌ها را کشف کردید؛ نگران نشوید.

این زگیل‌ها را می‌توان برداشت. پزشک با تجویز دارو، کرایوتراپی زگیل تناسلی یا انجام عمل جراحی این زگیل‌ها را از بین می‌برد (البته احتمال عود دوباره آن‌ها وجود دارد). در برخی موارد زگیل‌های تناسلی خود به‌ خود برطرف می‌شوند.

انواع دیگری از ویروس‌های HPV (معمولا نوع ۱۶ و ۱۸) در دسته ویروس‌های خطرناک قرار می‌گیرند و می‌توانند منجر به بروز سرطان‌های مختلف در بدن فرد شوند. این ویروس در بیشتر موارد منجر به ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌شود. طبق آمار ارائه‌شده توسط مرکز کنترل بیماری و پیش‌گیری سالانه بیشتر از ۱۲۰۰۰ نفر به این سرطان دچار می‌شوند.

البته احتمال ابتلا به سرطان رحم ، واژن، آلت تناسلی، مقعد، دهان و حلق هم وجود دارد. در این دسته از انواع ویروس HPV، زگیل مشخصی قابل‌مشاهده نیست؛ در نتیجه تنها در صورتی می‌فهمید به این ویروس دچار شده‌اید که پزشک از شما تست HPV بگیرد.

از کجا بفهمم که باید تست HPV بدهم؟

معمولا پزشکان از افراد ۳۰ سال تست اچ پی وی نمی‌گیرند چون انجام این کار نتیجه زیادی ندارد. اعتقاد بر این است که ممکن است تقریبا همه زنان زیر ۳۰ سال از راه‌های مختلف به این ویروس دچار شوند». درنتیجه پزشک به جای تجویز تست اچ پی وی ، برای افراد زیر ۳۰ تست پاپ‌ اسمیر تجویز می‌کند و از این طریق تغییرات سلولی نابهنجار دهانه رحمی که ممکن است بسیار زودتر از حد موعد، منجر به ابتلا به سرطان شوند را بررسی می‌کند. اگر نتیجه آزمایش پاپ‌اسمیر نرمال بود؛ معمولا باید پس از گذشت سه سال برای آزمایش دوباره اقدام کنید.

احتمال بیشتری وجود دارد که بدن افراد بالاتر از ۳۰ سال با این ویروس مقابله کند.

آیا ویروس پاپیلوم انسانی خود به ‌خود برطرف می‌شود؟

اگر به ویروس پاپیلوم انسانی دچار شده‌اید؛ باید بدانید که برای خلاص شدن از شر این ویروس، راه درمانی خاصی وجود ندارد اما اگر کمتر از ۳۰ سال سن داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که این ویروس خود‌به‌خود از بین برود. «بیشتر عفونت‌های HPV خودمحدود هستند و خود به ‌خود از بین می‌روند»

ویروس پاپیلوم انسانی

چقدر طول می‌کشد تا پاپیلوم انسانی از بین برود؟

مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدنتان این روند را تکمیل کند. به گفته مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری؛ پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بیش از ۹۰ درصد از عفونت‌های ویروسی اچ پی وی جدید (حتی انواع پرخطر آن‌ها) در مدت زمان دو سال از بین می‌روند یا دیگر قابل تشخیص نیستند و معمولا طی شش ماه اول، عفونت پاکسازی می‌شود. حتی اگر بیشتر از ۳۰ سالتان باشد؛ باز هم بدنتان می‌تواند این ویروس را از بین ببرد اما احتمال آن کاهش می‌یابد.

ممکن است پزشکتان بخواهد علاوه بر تست HPV از شما آزمایش‌های دیگری هم بگیرد (مثل تست پاپ‌اسمیر) و بررسی کند که آیا تغییرات نابهنحاری در سلول‌های دهانه رحمتان ایجاد شده است یا نه.

بهترین درمان زگیل تناسلی در مردان چیست؟

جواب این است: این موضوع کمی پیچیده است. در ادامه راجع به چگونگی تاثیر این ویروس بر زندگی جنسی صحبت خواهیم کرد. اگر نوع خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی از بدن برود؛ به این معنی نیست که دیگر  به این ویروس مبتلا نخواهید شد. «ویروس اچ پی وی انواع مختلفی دارد. اگر به یکی از انواع این ویروس مبتلا شده و درمان شوید؛ باز هم ممکن است به انواع دیگر این ویروس دچار شوید».

به همین دلیل رعایت دستورالعمل‌های مربوط به انجام تست HPV اهمیت دارد. البته تزریق واکسن HPV هم می‌تواند منجر به دفاع بدن از انواع ویروس‌های پاپیلوم انسانی رایج شود. توصیه می‌شود که افراد بالاتر از ۴۵ سال واکسن تزریق کنند.

راهکار کاهش ابتلا به ویروس اچ پی وی

با رعایت این موارد می‌توانید احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی را کاهش دهید. ویروس پاپیلوم انسانی بسیار شایع است اما با رعایت نکات زیر که توسط مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری ارائه شده است، می‌توانید خطر ابتلا به این ویروس را کاهش دهید:

برای درمان و کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران می توانید با ما در کلینیک دکتر رضا ولی پور با شماره ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ در تماس باشید.​

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات