آیا تفاوت اندازه بیضه ها عادی است؟

بسیار طبیعی است که یکی از بیضه‌ها از دیگری بزرگ‌تر باشد. بیضه راست بسیاری از افراد کمی بزرگ‌تر بوده و بیضه چپ کمی پایین‌تر از بیضه راست قرار گرفته است. معمولا تفاوت در اندازه بیضه‌ها طبیعی بوده و نگران‌کننده نیست اما ممکن است ناهمسان بودن اندازه بیضه‌ها در مواردی نشان‌دهنده مشکل خاصی در بدن باشد. اگر در یکی از بیضه‌های خود احساس درد داشتید یا متوجه تغییر شکل یکی از آن‌ها شدید؛ در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

در این مطلب قصد داریم دلایل تفاوت اندازه بیضه‌ها را بررسی کنیم و راجع به انواع بیماری‌های مرتبط با این مشکل، روش‌های درمانی و چگونگی انجام آزمایش‌های خانگی بررسی مشکلات بیضه‌ها صحبت خواهیم کرد.

دلایل تفاوت اندازه بیضه ها

دلایل مختلفی برای ناهمسان بودن اندازه بیضه‌ها وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اپیدیدیمیت بیضه

اپیدیدیم مجرای پشت بیضه‌هاست. معمولا وقتی این مجرا به دلیل ابتلا به عفونت، ملتهب ‌شود؛ اپیدیدیمیت اتفاق می‌افتد. این مشکل می‌تواند نشانه عفونت کلامیدیا باشد.

اگر یکی از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید؛ به پزشک مراجعه کنید:

کیست اپیدیدیم

کیست، کیسه نازکی است که از مایع پر شده باشد. اگر میزان مایعات موجود در مجاری ادراری بیش‌ازحد باشد؛ ممکن است فرد به کیست اپیدیدیم دچار شود. البته این احتمال هم وجود دارد که فرد در پی التهاب بیضه به کیست اپیدیدیم مبتلا شود.

هیدروسل

هنگامی که کیسه‌هایی اطراف بیضه‌ها تشکیل شده و با مایع پر شود؛ فرد به هیدروسل دچار می‌شود.

خطر هیدروسل را باید جدی گرفت!

التهاب بیضه

اگر بیضه‌ ها دچار عفونت شوند؛ التهاب بیضه رخ می‌دهد. ممکن است پس از ابتلای فرد به ویروس اوریون نیز چنین عارضه‌ ای ایجاد شود. اگر در بیضه‌های خود احساس درد داشتید و شک داشتید که آیا ممکن است به التهاب بیضه دچار شده باشید یا نه؛ بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این بیماری می‌تواند باعث آسیب رسیدن به بیضه‌ها شود.

پیچش بیضه

اگر بیضه‌ها حول محور خود بچرخند، فرد به پیچش بیضه دچار شده است. این اختلال دردی شدید و تمام‌نشدنی در پی دارد. اگر این درد به دنبال آسیب‌دیدگی ایجاد شده باشد؛ احتمالا تا مدتی فروکش کرده و دوباره پس از مدتی آغاز ‌شود. پیچش بیضه نوعی اختلال حاد است و باید خیلی فوری نسبت به درمان آن اقدام کرد. احتمال دارد در پی چرخش بیضه حول محور خودش، گردش خون ورودی به بیضه‌ها کاهش یافته یا مسدود شود. اگر نسبت به درمان این بیماری اقدام نشود؛ ممکن است فرد مجبور شود با انجام عمل جراحی بیضه‌های خود را بردارد.

واریکوسل

به اتساع رگ‌ های خونی اطراف بیضه‌ها، واریکوسل می‌‌گویند. اگر همراه با این اختلال نشانه دیگری مشاهده نشود؛ نیازی به انجام درمان نیست اما احتمال دارد در پی ابتلا به واریکوسل، میزان تولید اسپرم فرد کاهش یابد.

سرطان بیضه

ممکن است سلول‌های سرطانی در بیضه‌ها ظاهر شده و تکثیر شوند. پزشک با معاینه آن‌ها بررسی می‌کند که غده‌ جدیدی ایجاد شده است یا نه. داده‌ های انجمن سرطان آمریکا نشان می‌دهد که سرطان بیضه از سرطان‌های نادر است و از هر ۲۵۰ مرد، یک نفر به آن دچار می‌شود. معمولا این بیماری برای مردان جوان یا میان‌سال پیش می‌آید و درمان آن با موفقیت همراه است.

علائم سرطان بیضه

عوامل خطر زا نامتقارن بودن بیضه در مردان

نشانه‌ ها و علائم مختلفی هستند که نشان می‌ دهند سلامتی بیضه‌ ها به خطر افتاده است. اگر همراه با بزرگ شدن بیضه‌ها، هر کدام از نشانه‌ های زیر را مشاهده کردید؛ بهتر است در سریع‌ ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید:

از جمله آزمایش‌های دیگر تجویزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آزمایش ادرار برای بررسی ابتلا به عفونت و مشکلات کلیوی
  • انجام سونوگرافی برای بررسی جریان خون و رشد سلول‌ها
  • انجام سی‌تی‌اسکن برای بررسی ناهنجاری‌های بیضه‌ها

پزشک پس از تشخیص بیماری اصلی، روش درمانی موردنظر و داروهای لازم را تجویز خواهد کرد.

درمان هم اندازه نبودن بیضه ها

روش‌های درمانی ناهمسان بودن اندازه بیضه‌ها به عامل آن بستگی دارد. در ادامه به عوامل اصلی بروز این مشکل و راه‌های درمانی آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان هم اندازه نبودن بیضه ها

اپیدیدیمیت: اگر کلامیدیا عامل التهاب بیضه باشد؛ پزشک برای درمان عفونت ایجادشده، یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد. هم‌چنین ممکن است پزشک تصمیم بگیرد به منظور کاهش تورم، بیضه‌ها را بالا بکشد.

التهاب بیضه: اگر عفونت‌ها و بیماری‌های آمیزشی دلیل التهاب بیضه باشد؛ معمولا برای مبارزه با این عفونت دارو تجویز می‌شود. از جمله داروهای تجویزی رایچ می‌توان به سفتریاکسون (روسفین) یا آزیترومایسین (زیترومکس) اشاره کرد. استفاده از یخ و داروهای مسکن به رفع درد و ناراحتی کمک می‌کند.

پیچش  بیضه: برای این اختلال باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به انجام درمان اقدام کرد. پزشک با انجام اقدامی با نام «برطرف نمودن پیچش با دست»، پیچش بیضه را رفع می‌کند اما معمولا برای پیش‌گیری از ابتلای دوباره باید عمل جراحی انجام داد. اگر درمان به موقع انجام نشود؛ ممکن است مجبور شوید بیضه‌ها را از بدن خارج کنید.

سرطان بیضه: اگر بیضه‌ها دچار سرطان شده باشند؛ پزشک توصیه خواهد کرد که بیضه‌ها از بدن خارج شوند.

نوردرمانی، شیمی‌ درمانی و ترکیب این دو روش به کاهش میزان سلول‌های سرطانی یا نابودی آن‌ها کمک می‌کند. اگر سرطان به دیگر نقاط بدن منتشر شود؛ ممکن است نیاز به انجام روش‌های درمانی دیگر و عمل جراحی باشد.

چگونه می توانم بیضه هایم را معاینه کنم؟

نظارت بر اندازه و شکل بیضه‌ها اهمیت زیادی دارد چون از آن طریق است که می‌توان متوجه تغییرات شد.

یک بار در ماه خودتان بیضه‌ها را معاینه کنید. در معاینه خود به دنبال غده‌ها، رشد نابهنجار، درد، تورم و سایر ناهنجاری‌ها باشید.

معاینه خانگی و شخصی بیضه ‌ها

روش انجام معاینه خانگی بیضه‌ها به شرح زیر است:

نامتقارن بودن اندازه بیضه‌ها طبیعی است

اگر اندازه یکی از بیضه‌ها بسیار بزرگ‌تر از دیگری باشد؛ باید به آن توجه کرد. بیشتر عوامل ایجادکننده این اختلال به راحتی درمان می‌شوند. هر چقدر زودتر به پزشک مراجعه کنید؛ روند درمان آسان‌تر خواهد بود.

حتی اگر پزشک تشخیص دهد که دچار سرطان بیضه شده‌اید؛ زیاد نباید نگران این موضوع باشید. با انجام روش‌های درمانی مناسب و پشتیبانی درست می‌توان به فرد و خانواده کمک کرد تا از این برهه به خوبی عبور کنند.

اندازه طبیعی بیضه

بیضه ها هورمون جنسی مردانه تستوسترون و همچنین اسپرم را تولید می کنند. اندازه میانگین بیضه مردانه تقریباً  ۴ x 3 x 2  سانتی متر و به شکل بیضی می باشد. اکثر مردان دو بیضه دارند. ممکن است اندازه بیضه ها با هم متفاوت باشند و طبیعی است که یکی از آنها از دیگری بزرگتر باشد. بیضه ها در کیسه ی بیضه قرار می گیرند و توسط طناب نازکی به نام طناب اسپرماتیک به بدن متصل می شوند.

دکتر رضا ولی پور متخصص بیضه و اورولوژی