علائم سوزاک چیست؟

سوزاک چه بیماری است؟ سوزاک عفونت ناشی از یک باکتری مقاربتی است که هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند. این بیماری اغلب مجرای ادرار، راست روده یا گلو را درگیر می کند و در زنان نیز، می تواند دهانه رحم را آلوده کند. سوزاک بیشتر در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتشر می شود. اما نوزادان مادران مبتلا نیز، می توانند در حین زایمان آلوده شوند. در نوزادان، سوزاک بیشتر چشم ها را درگیر می کند.

سوزاک همواره با علائم همراه نبوده و بسیاری از افراد از ابتلای خود آگاهی ندارند. با این حال، در صورت مشاهده علائم باید فورا به پزشک مراجعه شود.سوزاک می تواند یک بیماری فریبنده باشد زیرا احتمال دارد فرد یا شریک جنسی او علائمی را از خود بروز ندهند. همچنین، ممکن است علائم به قدری خفیف باشند که افراد متوجه حضور آن ها نشوند. گاهی اوقات، علائم سوزاک با علائم دیگر عفونت ها اشتباه گرفته می شوند. این موارد بیانگر دلیل رایج بودن این عفونت و اهمیت انجام آزمایش هستند.

با اینکه سوزاک معمولا به آسانی با مصرف دارو درمان می شود اما در صورت عدم درمان می تواند به مشکلات جدی سلامتی و حتی ناباروری منجر شود. به همین دلیل، صرف نظر از احساس سلامتی، افراد باید به صورت متداول از نظر ابتلا به بیماری های منتقل شونده جنسی آزمایش شوند.

علائم سوزاک

علائم سوزاک چیست؟

اغلب افراد مبتلا به سوزاک در ناحیه واژن، هیچ گونه علائمی از خود بروز نمی دهند. با این حال، علائم در صورت بروز ظرف یک هفته پس از ابتلا پدیدار شده و شامل موارد زیر خواهند بود:

سوزاک مقعدی اغلب علائمی ندارد با این حال، علائم این نوع سوزاک به ترتیب زیر هستند:

عفونت سوزاک در گلو 

علائم سوزاک در زنان چیست؟

اغلب زنان مبتلا به سوزاک علائمی ندارند. علائم در صورت بروز ۲ تا ۱۴ روز پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا پدیدار می شوند. البته، امکان دارد این موارد پس از چندین هفته پدیدار شوند. عدم درمان سوزاک حتی در موارد بدون علامت امکان دارد به بروز دیگر مشکلات سلامتی منتهی شود. عدم درمان سوزاک می تواند به سیستم تناسلی آسیب رسانده، خطر ابتلا یا انتقال ویروس ایدز را افزایش داده، سبب بیماری التهابی لگن (PID) شده یا به ناباروری منجر شود.

در موارد نادر، این بیماری می تواند به خون یا مفاصل نیز منتشر شود. به همین دلیل، در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژنی انجام آزمایش ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی اهمیت دارد.

همچنین، در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی امکان ابتلا به سوزاک از طریق مقعد نیز وجود دارد. علائم این مورد رایج نیستند اما احتمال دارد بیمار متوجه موارد زیر شود:

  • خارش یا درد مقعد
  • خونریزی یا خروج ترشحات
  • تحریکات روده ای دردناک
علائم سوزاک در زنان چیست؟

علائم سوزاک در مردان چیست؟

اغلب مردان مبتلا به سوزاک علامتی از خود نشان نمی دهند. علائم در صورت بروز ۲ تا ۱۴ روز پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا پدیدار می شوند. البته، امکان دارد این موارد پس از چندین هفته پدیدار شوند. عدم درمان سوزاک حتی در موارد بدون علامت امکان دارد به بروز دیگر مشکلات سلامتی منتهی شود. عدم درمان سوزاک می تواند به سیستم تناسلی آسیب رسانده، خطر ابتلا یا انتقال ویروس ایدز را افزایش داده، در موارد نادر، این بیماری می تواند به خون یا مفاصل نیز منتشر شود.

به همین دلیل، در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژنی انجام آزمایش ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی اهمیت دارد.

علائم سوزاک در مردان شامل:

همچنین، در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی امکان ابتلا به سوزاک از طریق مقعد نیز وجود دارد. علائم این مورد رایج نیستند اما احتمال دارد بیمار متوجه موارد زیر شود:

  • خارش یا درد مقعد
  • خونریزی یا خروج ترشحات
  • تحریکات روده ای دردناک
علائم سوزاک در مردان

عفونت سوزاک در گلو 

علامت سوزاک گلو بیشتر به صورت گلو درد است. در صورتی که فرد یا شریک جنسی او چنین علائمی را داشته باشند باید به پرستار، پزشک یا مرکز بهداشت نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنند. آزمایش ابتلا به سوزاک در دوره بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تنها راه مطمئن تشخیص ابتلا، انجام آزمایش ابتلا سوزاک است. عفونت سوزاک در گلو نیز به ندرت سبب ایجاد علائم می شود. علامت سوزاک در گلو بیشتر به صورت گلودرد است.

چگونه از ابتلای خود به سوزاک آگاه شوم؟

افراد صرفا از روی احساس خود نمی توانند ابتلا به سوزاک را تشخیص دهند. همانند تمامی بیماری های منتقل شونده جنسی صرف نظر از داشتن یا نداشتن علائم، تنها راه تشخیص ابتلا به سوزاک انجام آزمایش است. در صورت تصور بر ابتلا به سوزاک، باید جهت کسب اطمینان آزمایش داد. همچنین، در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا رابطه با یک فرد مبتلا به سوزاک، انجام آزمایش حتی در صورت عدم وجود علائم اقدام مناسبی به نظر می رسد.

به طور کلی، افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید یک بار در سال از نظر ابتلا به بیماری های منتقل شونده جنسی از جمله سوزاک آزمایش شوند. در صورت بارداری، باید در اولین ملاقات پیش زایمان خود این آزمایش را انجام داد.

آزمایش سوزاک

خوشبختانه، آزمایش سوزاک بسیار ساده و بدون درد است. بهترین دستاورد پس از انجام آزمایش این است که ذهن آرام می شود. همچنین، در صورت تشخیص ابتلا فرد آگاه شده و شروع به مصرف دارو می کند تا هر چه سریع تر سلامت خود را به دست آورد.

برای درمان سوزاک به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

متخصص ارولوژی چون با ساختار دستگاه تناسلی فرد و بیماری های جنسی آشنا هست، به راحتی میتواند عفونت های جنسی را درمان کند. در موارد عفونت های مقاربتی، مشاوره های زیر باید انجام شوند:

متخصص زنان: بیمارانی با التهاب شدید لگن (PID) و همچنین زنان باردار مبتلا به عفونتهای مقاربتی باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

متخصص اطفال: در مورد هر کودک مبتلا به عفونت مقاربتی باید با متخصص اطفال مشورت کرد.


دکتر رضا ولی پور ، متخصص ارولوژی در شهرک غرب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هدی یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خدا قوت .🙏
    من ۵ سال هست که درگیر زگیل تناسلی از نوع ۶ و ۴۲ هستم.از وقتی فهمیدم بدنم از ترس هر از گاهی یخ میکنه تو رو خدا کمکم کنید میخوام بدونم این بیماری از بدن خارج میشه یا خیر و اینکه باید چکار کنم از شرش راحت بشم.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      به متخصصین زنان مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید
    من از دیشب روی ختنه گاه آلتم یک دانه گوشتی ریز ظاهر شد شبیه دانه هایی هست که قبلا از چندسال پیش دور ختنه گاه آلتم بود ولی الان اینکه ظاهر شده یکم خوارش داره آیا زیگل هستش؟ روی آلتم هست مثل او دانه های قبلی پشت آلتم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      عکس واضح واضح واضح بفرست 

  • تصویر کاربر ناشناس چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    این برآمدگی اسکین تگ هست یا زگیل؟
    نمیدونم و دقت نکردم از کی به وجود اومده، هیچ درد یا تغییری نداشته حداقل تو چند سال گذشته
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      زگیل نیست 

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    یک هفته پیش خارش الت من شروع شد تا اینکه یکی دوروز بعد سوزش ادرارم هم شروع شد.به دکتر مراجعه کردن تشخیصش سوزاک بود.امپول سفتریاکسون داخل سرم تجویز کرد که من به گفته خیلیا که خطرناکه تزریقش و این داستانا اجتناب کردم.پیش یک دکتر دیگه رفتم که قرص ازیترومایسین و یه قرص دیگه داد که متاسفانه بعد مصرف هیچ تاثیری نکرد.الان قسمت کلاهک التم بسیار سوزش داره و درد میکنه.در حدی که دیشب نتونستم بخوابم...در ضمن یکم ترشح چرکی هم دارم ...بنظر شما چی کنم دکتر؟ از مصرف انتی بیوتیک بخاطر مقاوم شدن سوزاک در مقابلش میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      محبوری قرص تاوانکس ۵۰۰ هر شب یکعدد + قرص سفیکسیم ۴۰۰ هر صبح یکعدد هر دو دارو به مدت ۱۰ روز 

  • تصویر کاربر ابوالفضل شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر این عکس رو بیزحمت ببینید آیا زگیل تناسلی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      خیر

درحال دریافت اطلاعات