کجی آلت تناسلی مردان (بیماری پیرونی)

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی، عارضه ای است که در آن آلت تناسلی مرد دچار یک انحنا می شود. بسیاری از مردان دارای کمی انحنا در آلت تناسلی خود هستند.  تا زمانی که هیچ درد و مشکلی در عملکرد جنسی وجود نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و نیازی برای مراجعه به پزشک نیست. با این حال، برخی از مردان دارای انحنای بیشتر و جدی تری در آلت تناسلی خود هستند. این انحنا می تواند در عملکرد جنسی اختلال ایجاد می کند و یا باعث درد شود. این اتفاق گاهی اوقات بعد از آسیب دیدگی آلت تناسلی رخ می دهد. آسیب ممکن است در هنگام مقاربت رخ دهد و یا ناشی از استفاده از وسیله نقلیه موتوری یا تصادفات باشد.

در بیماری پیرونی، التهاب و بافت اسکار در امتداد بدنه ی آلت تناسلی مرد ایجاد می شود. هیچ کس مطمئن نیست که چرا این مشکل رخ می دهد. این اسکار ممکن است در اثر ضربه های خفیف و مکرر در حین رابطه جنسی نیز ایجاد شود. ممکن است التهاب و بافت زخم را به صورت یک توده دردناک یا یک ناحیه ی سفت وغیرمعمول بر روی آلت تناسلی خود احساس کنید. در بسیاری از مردان، بافت اسکار باعث خم شدن یا کوتاه شدن آلت تناسلی می شود. کوتاه شدن آلت تناسلی به این دلیل است که بروز این انحنا از بزرگ شدن طبیعی آلت تناسلی مرد در هنگام تحریک جلوگیری می کند.

مردان مبتلا به پیرونی اغلب در رسیدن به نعوظ کامل مشکل دارند. اما مشخص نیست که آیا این اتفاق ابتدا رخ می دهد یا ناشی از بافت اسکار است.بیشتر مردان مبتلا به این مشکل در سنین ۴۵ تا ۶۰ سال هستند. در یک سوم مردان، بیماری پیرونی با تشکیل بافت اسکار در سایر قسمت های بدن همراه است. این قسمت ها شامل کف دست، کف پا و لاله های گوش است. گاهی اوقات، انحنای جدی آلت تناسلی در پسران هنگام تولد یا کمی پس از آن دیده می شود. این بیماری پیرونی نیست. تصور می شود بیشتر این موارد در اثر رشد غیر طبیعی در رحم ایجاد می شود و ممکن است با سایر ناهنجاری های آلت تناسلی همراه باشد.

کجی آلت تناسلی

علائم کجی آلت تناسلی

حدود نیمی از مردان مبتلا به بیماری پیرونی ابتدا در هنگام مقاربت احساس درد می کنند. علائم این بیماری ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و یا با گذشت زمان به آرامی و رفته رفته طی زمان ایجاد شود. آلت تناسلی اغلب در محل درد احساس سفتی یا برآمدگی هم دارد.

برخی از مردان مبتلا به پیرونی، متوجه انحنای بدون درد در آلت تناسلی خود می شوند که می تواند ناگهانی اتفاق بیفتد و یا با گذشت زمان بدتر شود. آلت تناسلی مرد ممکن است به سمت بالا، پایین یا در هر دو طرف انحنا داشته باشد. تغییرات شدید در شکل آلت تناسلی مرد ممکن است از برقراری رابطه جنسی برای او جلوگیری کند. اگر آلت تناسلی در اثر ضربه ناگهانی آسیب دیده باشد، بیشتر مردان قادر به یادآوری این حادثه و ضربه هستند. غالبا این ضربه همراه با یک حس بد و یا صدای ناخوشایندی است که در پیرو آن کبودی و ناتوانی در نعوظ به طور موقت ایجاد می شود.

بخشی از آلت تناسلی مرد برای مدتی دردناک خواهد ماند. اما معمولا با گذشت زمان این ناحیه بهبود می یابد. با این حال، ممکن است بافت اسکار ایجاد شود و باعث انحنای جدید شود. این مشکل با پیرونی متفاوت است و به ندرت منجر به مشکلات نعوظ یا کوتاه شدن آلت تناسلی می شود.

تشخیص پیرونی و انحنا آلت تناسلی

پزشک در مورد علائمی که تجربه می کنید از شما پرس و جو می کند. او آلت تناسلی شما را معاینه می کند و به دنبال نقاط سفت شده در اثر اسکار می گردد. معمولا این تنها چیزی است که برای تشخیص مشکل لازم است.

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد عکس هایی از آلت تناسلی خود را در حالی که تحریک شده است بیاورید تا میزان آسیب را بهتر تشخیص دهید. ممکن است از مردانی که قصد جراحی دارند، آزمایش ویژه ی عملکرد جنسی نیز خواسته شود. این آزمایش به شما کمک می کند تا بهترین روش برای رفع مشکل شما تشخیص داده شود شود.

چرا کجی آلت تناسلی دارم؟

انحنای ایجاد شده در آلت تناسلی که از بدو تولد وجود دارد یا در اثر زخم ناشی از جراحت ایجاد می شود، هرگز از بین نمی رود مگر اینکه با جراحی اصلاح شود. اینکه بیماری پیرونی چه مدت ادامه دارد تا بهبود یابد قابل پیش بینی نیست.

• در بیش از یک سوم مردان، بهبود تدریجی طی ۱۲ تا ۱۸ ماه بدون هیچ درمان خاصی رخ می دهد.
  • در برخی دیگر، جای اسکار به صورت دائمی باقی می ماند و یا حتی با گذشت زمان بدتر هم می شود.
کجی آلت تناسلی

پیشگیری از بیماری پیرونی

هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پیرونی وجود ندارد. با این حال، به نظر می رسد مردان میانسالی که رابطه ی جنسی مکرر و خشن تری را برقرار می کنند بیشتر درگیر بیماری پیرونی هستند.

درمان کجی آلت تناسلی - درمان پیرونی

اکثر مردان دارای انحنای آلت تناسلی هستند و هیچ نیازی به درمان خاصی هم ندارند. این مساله بدون در نظر گرفتن علت پدید آمدن آن، یک حقیقت است. به آلت تناسلی مردان مبتلا به بیماری پیرونی که در رابطه ی جنسی خود دچار درد یا دشواری هستند ممکن است برای درمان، وراپامیل یا کلاژناز تزریق شود. داروهای خوراکی پنتوکسی فیلین نیز وجود دارند که ممکن است برای رفع این مشکل مفید واقع شوند.

درمان های غیر جراحی برای بیماری پیرونی

بسیاری از مردان نیازی به درمان ندارند، چرا که درد ندارند و یا این شرایط بر عملکرد جنسی آنها تاثیری نمی گذارد. این شرایط گاهی اوقات بدون درمان نیز بهبود پیدا می کنند. انواع روش های درمانی غیر جراحی از جمله داروها و تزریق استروئیدها در ناحیه آسیب دیده امروزه در دسترس است. اما شواهد محدودی در مورد اثر بخشی آنها وجود دارد. برای مردانی که علائم آزار دهنده ای دارند و یا بیشتر از یک سال است که دچار تغییر شکل در آلت تناسلی خود شده اند، ممکن است گزینه ی جراحی پیشنهاد شود. این که در زمان جراحی، بیماری فعال نباشد از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، باید دقت داشته باشید که برای انجام عمل جراحی حداقل سه ماه پس از ثبات وضعیت بیماری، باید صبر کنید. در یک رویه ی معمول، قسمت ملتهب یا اسکار بافت از آلت تناسلی مرد برداشته می شود و با پیوندی که از قسمت دیگری از بدن بیمار گرفته می شود (غالبا بیضه یا بازو) جایگزین می گردد.

این جراحی اغلب به خوبی جواب می دهد. با این حال، ممکن است همچنان انحنای خفیفی در آلت تناسلی باقی بماند. بعلاوه، عملکرد جنسی یا کوتاه شدن آلت تناسلی مرد ممکن است پس از جراحی بهبود نیابد. به همین دلیل، گاهی جراحان در حین جراحی برای آلت تناسلی پروتزی را هم پیوند می دهند. در برخی از مردان، پروتز به تنهایی برای اصلاح خمیدگی و بهبود عملکرد جنسی کافی است.

درمان کجی آلت تناسلی

درمان های جراحی برای بیماری پیرونی

در موارد شدید، درمان بیماری پیرونی با جراحی ممکن است. اما پزشکان توصیه می کنند حداقل ۱۲ ماه قبل از انجام عمل جراحی صبر کنید، چرا که این شرایط بدون هیچ درمان خاصی در برخی از مردان بهبود می یابد.

جراحی ممکن است شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

??از بین بردن یا بریدن اسکار و اتصال یک تکه پوست یا رگ برای رفع انحنای آلت تناسلی

??برداشتن ناحیه ای از آلت تناسلی برای از بین بردن انحنا (این می تواند منجر به کوتاه شدن جزئی آلت تناسلی شود)

??کاشت دستگاهی برای صاف کردن انحنای آلت تناسلی

برای کجی آلت تناسلی پیش چه دکتری بروم؟

زمانی باید برای انحنا در آلت تناسلی خود به پزک مراجعه کنید که دارای علائم زیر باشید:

اگر نگران یک توده یا انحنا در آلت تناسلی خود هستید، یا این امر باعث ایجاد مشکل در رابطه جنسی شما شده است، به پزشک عمومی یا متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

علت بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی

علت بروز بیماری پیرونی هنوز مشخص نشده است. تصور می شود که این شرایط گاهی پس از آسیب به آلت تناسلی هنگام خم شدن آلت تناسلی اتفاق می افتد، مانند خم شدن آلت در حین رابطه جنسی، اما ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی نیز ایجاد شود. بیماری پیرونی ممکن است در یک خانواده شایع باشد. انحنای آلت تناسلی، در صورتی که بیماری پیرونی نباشد، یک بیماری مادرزادی است، به این معنی که مردان با آن متولد می شوند.

درمان کجی آلات تناسلی به سمت پایین

کجی آلت به سمت پایین، یکی از بیماری هایی است که بعضی از مردان مبتلا به آن هستند. این کجی می تواند مادرزادی و یا اکتسابی باشد. انواع مادرزادی آن می تواند همراه با نا به جا بودن سوراخ مجرای ادراری و یا به صورت تنها وجود داشته باشد. نوع اکتسابی آن می تواند در اثر پلاک پیرونی (بیماری است که پلاک های خیلی سفتی در ناحیه آلت ایجاد می شود و این پلاک ها باعث می شوند که کجی آلت به سمت پایین ایجاد شود)  و یا در اثر بیماری کوردی که همان کجی آلت است رخ بدهد (حتی بدون ایجاد هر پلاکی). اگر این کجی آلت باعث مشکل در نزدیکی بیمار، درد در خود فرد و یا درد در پارتنر شخص شود، شخص مجبور به عمل آن می شود.

اگر بیمار درد نداشته باشد ولی زاویه کجی آلت بیش از ۳۰ درجه باشد، باز هم مجبور به انجام عمل است. معمولا قسمت کج، با دو الی سه بخیه قابل جذب، بخیه شده و حالت آن کشیده و در نهایت صاف می شود. این عمل جراحی می تواند ۱ تا ۲ سانتی متر باعث کوتاهی آلت شود که این مسئله قبل از عمل جراحی برای بیمار توضیح داده می شود. اگر بیمار هم زمان دچار ناتوانی جنسی و کجی آلت باشد، و ناتوانی جنسی او به هیچ یک از دارو های تجویز شده و اقدامات گفته شده پاسخ ندهد، بیمار باید برای درمان هر دو مشکل، عمل جراحی پروتز را انجام بدهد.

دکتر ولی پور جراح و متخصص اورولوژی